Årssammanfattning 2014

Lite sent påkommet - men vi kör en liten 2014 sammanfattning ändå! I vanlig andra blir jag mer inspirerad att blogga när jag sitter och skriver uppsats, oerhört sällan nuförtiden men de kommande dagarna blir det mycket knapprande. Har nästan glömt hur man gör, och ännu svårare är det på svenska. Det flyter på finare på engelska, men nu när jag skrivit 2000 ord på svenska känns det sådär att ändra till engelska. Dock så har jag ju 8000 ord kvar... Jippie.

ANYWAY. Här får inte lite juicy stuff från det förra året.
 
Fem till tio händelser som varit bra det här året?

♦ Att få uppleva Sydafrika, Lesotho och Namibia med familj, pojkvän och nyfunna vänner!
♦ När jag fick min praktikplats för hösten - vilken lättnad!
♦ Att jag fick komma tillbaks till mitt favoritjobb som timmis.
♦ När vi bestämde att vi skulle åka till Thailand i vår, att biljetterna redan är bokade och att det har funnits som en ständig motivation under en jobbig höst.
♦  I allmänhet att få tar med min vän Mardi från Namibia, som är på utbytesstudent i Sverige under höstterminen, på äventyr och utlflykter i Sverige. Fint att ge tillbaks efter den underbara vistelse hon möjliggjorde för mig i både Sydafrika och Namibia. 
♦ Att jag dels har tagit upp mitt gymmande till ny nivå och att jag tycker det är superroligt.

Fem händelser som varit sämst det här året?

♦ Valet. Att SD fick så många röster i riksdagen och att allting är politiskt upp och ner i allmänhet.
♦ Att jag blev sjuk sista tiden i Sydafrika och att symptomen suttit i till och från enda sedan dess (inte malaria, jag lovar, jag har varit på flera läkarbesök). Det har bidragit till återkommande huvudvärk, krångel med ögonen och det i sin tur till allmän ineffektivitet och låg motivation i perioder. Jag har aldrig haft problem med linser innn men nu fungerar det knappt...
♦ Egentligen alla tillfällen när jag varit tvungen att konfronteras med människor som sprider negativa åsikter, normer och fördomar utan någon som helst behov av självrannsakan. Mår illa och blir förbannad - lättpåverkad.
♦ När familjemedlem har drabbats av sjukt mycket skit på kort tid.
♦ Hösten, kylan, mörkret. Har drabbats hårt av det i år. Usch.

Vad har du lärt dig i år?
Att stå på mig och utgå ifrån mig själv mer.

Blev året som du har tänkt dig?
Nej. Hade en del förväntningar som jag såklart omöjligen kunde vetat om de skulle levas upp till. Vissa områden har blivit oerhört mycket bättre än jag väntat mig - andra betydligt sämre.

Ångrar du något?
Alltså, mjae. Kanske hade kunnat lägga upp en vettig budget på utlandsterminen och följt den? Det hade väl varit klokt och resulterat i mera skoj och mindre stress och självförakt på slutet av min vistelse. Hrm.

Vad har du tittat på?
En triljon filmer samt diverse serier och tv program, t.ex: Paradise Hotel, Game of Thrones, X-factor, Idol, Fargo, Skavlan, Broad city, KUWTK, Raising Hope, Hart of Dixie, bates motel..

Vad är det vackraste du fått i år?
En stund under en enormt mäktig stjärnhimmel på en campingplats i Namibias vildmark.

Gjorde du något som du aldrig gjort förut?
Studerade utomlands, reste med min pojkvän, satt på taket av en Landrover när det kördes, åt i en grotta, var på vinprovningar, höll i en lejonunge i min famn, fick manikyr, lekte på sanddynor i öknen, såg grottmålningar, såg hällristningar, var på rugbymatch, besökte nya städer i Sverige (Orsa, Gävle), var på julkonsert i storkyrkan, gjorde en fältstudie, 

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015?
Självsäkerhet och motivation. Tycker att framtiden är mycket skrämmande.

Vad önskar du du gjort mindre?
Jag har garanterat matat fram ett rejält beroende av internet på sidor som är komplett meninglösa. Nu tycker jag absolut inte inte att allt behöver fylla någon större funktion eller mening här i livet, men jag har kanske gjort detta vid tillfällen då jag borde ha koncentrerat mig på annat eller sovit mer.

Vad ser du fram emot under det kommande året?
Att inleda med Thailand i tre månader. Att få min examen - ska bara skriva den där C-uppsatsen först men så ska ske om jag så kräks av utmattning och uttråkning på slutet. Alla måste ta sig igenom det på kandidatprogram så jag får väl sluta tro att det är oöverkomligt. Sen ska det bli förjävla intressant att få flytta tilll en egen(hyrd) lägenheten i en ny stad med min pojkvän. Förhoppningsvis då också få mitt första heltidsjobb...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback