Homeland Policy & Reflektioner kring detta land



Jag håller på att skriva ett arbete om ett arbete som sattes igång under apartheid, nämligen tvångsförflyttningar utav svarta till små s.k "Homelands", vilket var menat att bli självförsörjande områden för olika grupper utav svarta och färgade. Det är såklart jätteintressant att läsa om, men man blir bestört om hur svarta beskrevs som boskap som skulle användas för att generera vinst, och när det inte gick ville man inte slösa mer resurser på dessa människor. Som var en majoritet i landet, för den delen.

Jag måste säga att jag fick lite information från en städerska igår som gjorde mig extremt upprörd. Man kan inte föreställa sig hur folk lever här. De arbetar heltid men kan inte ens äta sig mätta vissa kvällar, och då behöver man hjälp ifrån samhället. Men det polariserade samhället bär på en enorm fattigdom parallelt med den rika över och medelklassen, och det är allt tydligare att strukturen är buren av att denna medelklass/överklass kan nyttja lågbetalda arbetare. Lönerna behöver inte ens täcka ett leverna där man har råd att låta sina barn gå i skolan, eller ens äta ordentligt. Nu menar jag inte att de som har hushållsarbetare själva tycker att det ska vara såhär, men det är ett system som upprätthålls och det gör mig upprörd att det fortfarande lever kvar en bild här utav att vissa faktiskt förtjänar att ha det lite bättre. Det är komplicerat, jag begriper det.. Men fan så frustrerande det är att uppleva detta och inse att det är deras verklighet, jag kan ju åka hem sedan och fortsätta gotta mig den Svenska välfärden. 

Idag är ju dagen efter valet och resultatet är inte offentliggjort ännu, då alla röster inte har räknats. Men ANC leder alla provincer förutom Western Cape, så det lär fortsätta som vanligt här borta.

Jag ska möta upp en tutor i Historia för att få hjälp med uppsatsen och har inte så mycket att komma med så det är lika bra jag sätter igång. Men klippet ovanför är väldigt härligt att kika på, på slutet kommer Mandela och klagar på att folk inte dansar tillräckligt mycket i publiken. Han var en söt herre! Inte för att förminska allt han åstakom, jag menar seriöst bara att han såg så förbaskat rar ut.

Ja, ha en bra torsdag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback