Att lyfta ett 10 veckor gammalt lejon


Igår åkte jag, Emil och Ronja till Kohra Lion Park som ligger en halvtimme utanför Potchefstroom. Vi har blivit entusiastiskt rekommenderade av många inhemska Sydafrikaner att åka och ta chansen att få kela med en utav dessa sötnosar. Parken hade ca 20 lejon i olika (stora) inhängnader och vi fick en liten rundtur. Denna lilla skönhet var ca 10 veckor gammal och oerhört vänlig, men ganska rastlös. Jag fick den stora äran att bli riven men klaga kan jag knappast göra, var väl mest nervös att få stelkramp eller något annat skoj men jag lever ju idag så det var ju skönt:) 

Kohra är en privat park, lite oklart varför man får för sig att köpa en bunt lejon. Jag var under intryck att de föder upp lejon och säljer till de stora nationalparkerna vilket underlättar i bevarandet utav arten, men ärligt talat så talade kvinnan om att det är många i Belgien som köper (?) så därför så är det bara att inse att många utav de här ädla djuren hamnar på djurparken. Jag bör ju inte vara förvånad. Det var en mysig upplevelse men jag kommer låta djuren vara ifred i framtiden, förutsatt att jag inte hittar farmar som siktar in sig på att just bevara arter för då är det bara trevligt att bidra. Jag är ju som bekant ganska blödig när det gäller djur och natur, och mitt dilemma är väl att jag inte riktigt kan avgöra vad som är omoraliskt eller inte. Här nere så är det hur naturligt som helst att åka över helgen och lyfta en lejonunge. Hade någon hemma gjort det hade jag ogillat detta skarpt. Vilket kanske besvarar min fundering om hurvida detta är vettigt eller ej. Fast nu lät det som att jag ser det som självklart att det vi gör i Sverige är mer rätt - jag syftade mest på att det besvarar min fundering om hurvida jag anser att det är vettigt eller ej. 

Men om ni kan förlåta min dumstridighet och hålla med mig om att det är ett extremt bedårande djur så möts vi i nästa inlägg. Jag ska precis bege mig in i min hinkdusch, vilket tar emot eftersom att vi äntligen hade fixat en duschslang att fästa i badet men den visade sig vara trasig. Och lagret på liknande var slut på alla butiker vi besökte igår när vi var på jakt. Vi kan konstantera att jag saknar att duscha normalt helt enkelt.

Ha en underbar tisdag. Jag ska studera och försöka ignorera att Emil åker om två dagar:(

 SÅ BEDÅRANDE!!
 
Här är ett lite äldre lejon som gäspar:
 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback