Early morning in Potch

Jag sitter här och skakar av kyla och ser fram emot att skriva min första final exam, denna morgon i jämförande politik. Jag är inte ironisk, fan vad jag ser fram emot att få detta avklarat! Känslan av att jag efter lunch idag kan svassa ut och stryka bort en fjärdedel utav den kvarvarande bördan ifrån skolarbetet, sätta mig i biblioteket och unna mig lite streaming av nyhetsmorgon på skolans wifi en stund innan jag måste hem och fortsätta studera till Historian på fredag, det är en skön känsla.

Jag har faktiskt följt med i Sveriges debatter väldigt aktivt härifrån genom att göra just så, sitter ofta och kollar Gomorron Sverige, Nyhetsmorgon, debatter som har lagts upp på youtube, läser ledare och krönikor och nyhetsartiklar och allt vad det heter. Det känns som att mycket har hänt nämligen. Innan jag åkte hit så hörde jag inte ett knyst om tiggare på Stockholms gator, men jag har förstått att det samtalsämnet har växt fram till en ritktigt het potatis de senaste månaderna. 

Så. Eftersom att jag är kall och trött och besviken på särskilda saker i mitt liv just nu så tänkte jag PEPPA mig själv med en lista på fem riktigt positiva saker.

♦ Obama har sagt "Congressen, ni har inget säga till om!!!" och tagit till klimatårgärder, som ur ett Amerikanskt perspektiv, heter duga. Jag tror att han har planerat detta noggrannt eftersom att USA har en stor rörelse med bland annat HÖGT uppsatta politiker som inte tror på global uppvärmning, och nu när han alltså ändå inte kan bli omvald så passar han på att implementera policies. Självklart är de inte tillräckliga, men det är inte Sveriges heller på långa vägar. Dock är ju USA en av världens värstingar så det är ju bra att det börjar gaska upp sig.

♦  Imorse vaknade jag utan huvudvärk. På sätt och vis är det lite läskigt hur effektiva pillrena doktorn gav mig är - men min förhoppning är att bara behöva ta antibiotikan till imorgon istället för den+smärstillande/febernedsättande av den starkare sorten. Jag är dock tacksam, hade blivit ruskigt svårt att klara denna morgon utan.

♦  TRE veckor idag tills jag åker hem!!! Om jag överlever flighten hem från Namibia dvs. Nu skulle ju detta vara en positiv lista, men vi bokade BRITISH AIRWAYS vilket jag var superglad för, sedan visade sig att flygbolaget som styr den flighten är Kulul airlines. Ett Sydafrikanskt lågprisbolag. Tycker ni det låter soft eller? I don't. Drömde redan inatt mardrömmar om flighten. Flygrädd-deluxe. FML.

♦   Att jag mår såpass mycket bättre betyder att jag förmodligen kommer kunna följa med på äventyr i helgen. Vi ska till Mardis gudföräldrar i Johannesburgs omnejd, så förutom att se de lite trevligare delarna utav den staden så kommer vi även att besöka Soweto (stort, känt township. Nelson Mandela bodde där med sin första fru och sina barn, innan han började leva underground för ANC åren innan han fängslades).

♦  Jag försov mig inte imorse. Det hade varit så makalöst dumt, eftersom att jag måste vara i skolan tidigt och hitta rätt sal. Tro mig, det var hög sannolikhet att jag skulle vakna tio i nio och springa grinandes till skolan i panik. Yeah.


Kommentarer
Kajsa P-B säger:

Lycka till med finals nu, kommer gå galant! :)

Svar: Tack! Det gick absolut helt OK, tror jag kan räkna med godkänt iaf och det är nice! Jag lyssande lite på erat radioprogram idag, du är en talang!
Annika

2014-06-04 | 17:35:48
Bloggadress: http://ebbakajsasofia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback