de första dagarna i Potchefstroom

Nu har vi varit i Potchefstroom sedan i måndags. På grund utav att det har gått tre dagar, och att dessa i början är extremt innehållsrika, så tänker jag ge er en punklista med lite updates!

♦ Säkerheten
Vi blev hämtade av en tjej som heter Mardi i Johannesburg. Hon, och andra som befinner sig här, menar på allt snack om risker faktiskt är överdrivet. Det går att besöka Johannesburg och upptäcka de bra delarna utan att oroa sig. Vad det gäller Potchefstroom så är det ett område man ska undvika, och man ska väl helst inte gå hem efter tio på kvällen själv. Annars är det säkert, och området som vi bor i ser ut som tagen ur en amerikansk suburb. Sådär välklippt med stora hus och vägarna är helt raka. Skolan är omgiven av säkerhetsportar och man måste ha passerkort så här inne är det fritt fram för att softa!
Bör tilläggas: När locals säger att någonting är överdrivet ska man nog ta det med en nypa salt också. Generallt verkar Sydafrikaner (vad jag märkt hittills) smått ovilliga att erkänna vissa problem.

Vårt boende
I trädgården ligger våran härliga stuga. Det finns ett rum som är kombinerat kök och vardagsrum, med högt grästak, en dörr ut till trädgården och en liten tv. Sedan går man igenom en ett litet stenvalv och hamnar i sovrummet där det finns ett gäng enorma garderober samt ett fint badrum. Mittemot sovrummet är en uteplats i direkt anslutning till huset där ägarna Org och Erika bor, väldigt trevligt par som har ett par underbara hundar som vill leka hela tiden. De har även ett par papegojor som kan prata lite Afrikaans, den ena kan även skälla som en hund och låta som en telefonsignal. Viktig info. Jag trivs görba. Vi bor ca en kvarts gångväg ifrån Campus. Det är kort, men i denna värme så blir man snabbt trött.
Bör tilläggas: Vi har ingen dusch, vi har ett badkar med en varm och en kall kran. Så man måste blanda vatten i en hink, sitta på huk och hälla över sig. Det är väl... sådär. 


Våran stuga som forsätter in till höger.

♦ Universitetsområdet och campus
Detta är ett underbart campus. Smokfullt med människor i typiska collegetröjor med NWU loggan på, och stora grupper människor tillhör såsom jag förstått det vissa klubbhus/boenden så de har samma färg på kläderna och marcherar tillsammans runt nu i början utav terminen. Det finns alla sorters människor men övervägande är tjejer i färgglada kläder samt killar som ser exakt ut som nidbilden utav en amerikansk fotbollspelare, breda axlar t-shirt och vida shorts. Det är ett sportigt universitet, utanför campus finns ett helt gäng arenor och spelplaner för rugby och cricket vilket är de stora sporterna här. Jag och Ronja är kungligt bemötta utav de som ansvarar för oss och i samband med registreringen så har servicen varit helt underbar, ni anar inte hur trevliga folk är här? Man tror att alla vill bli ens personliga bästis för dom bemöter en med sådan värme. Seriöst, jag vet att det låter lite stereotypt. I alla fall, det finns en liten "mittpunkt" där vi sitter nu, med ett par caféer och en scen med trappor där folk sitter och chillar. 
Bör tilläggas: Här på campus är det ingen som höjer på ögonbrynen om man går barfota.

 Studierna
Jag har valt fyra stycken kurser som kommer att pågå parellelt under fyra månader, sedan är den sista månaden (Juni) tentaperiod. Jag har valt en kurs inom historia inriktad specifikt på Sydafrika, en i comparative politics, en i sociologi och utveckling samt en socialantropologisk kurs som ska beröra ämnen såsom organhandel. Enligt elever här så är det faktiskt ganska lätt att klara kurserna här så länge man repeterar. Skolan börjar på måndag, hittills har vi spenderat tre dagar med att gå till 20 olika ställen för att ordna allt pappersarbete som godkänner oss och registerar våra kurser. Phu, äntligen är det ordnat och kurser, passerkort, wifi och registrering sitter som en smäck! 
Bör tilläggas: Två dagar i veckan har jag lektion 07.30...


Vi skulle äta mat. Jag beställde en pizza. Jag kunde inte äta denna pizza:)

♦ Staden
Staden är inte så stor. Fem minuter ifrån där vi bor finns ett kvarter med ett gäng härliga restauranger, bland annat en kinesisk där vi åt mat igår för R32 (vilket är 18kr). Vill man till köpcentrumet får man promenera ett par kilometer och tro mig när jag säger att folk blev CHOCKERADE över det faktum att vi gick dit till fots igår. Här ska man åka bil, för det finns ingen lokaltrafik. Vi är dock inte så lättlurade och kommer nog antagligen fortsätta promenixa när vädret inte tar kål på oss. Staden i sig har ingen tydlig kärna, området kring universitetet är mest en massa raka gator med villakvarter samt en del studentområden. Det är grönt på träden och röd jord på marken, fåglarna kvittrar och första dagen såg vi faktiskt en illgul fin fågel sitta och vissla. Jag blev även skiten på  utav en fågel, bör nämnas.. I alla fall, avstånden är lagom och här finns allt vi behöver. Matbutiken ligger 10-15 min promenad bort. Det är svårt att hitta mat, t.ex såser, mejeriprodukter och bröd, utan massor utav tillsatser men stora, färska frukter finns billigt och i mängder! 
Bör tilläggas: Ett glas vin på River Café där vi var igår = 8kr.

♦ The locals/Människorna
Igår blev vi bjudna på en välkomsfest utav en tjej som har studerar här men har varit på utbyte i Sverige och precis kommit tillbaks. Vi var de enda två som inte hörde hemma där men alla var så snabba på att få oss att känna oss otroligt välkomna, och insisterade på att prata engelska. Vi har redan inbjudan till diverse grejor i helgen och telefonen har börjat fyllas på med nummer från nya bekantskaper. Det är socialt och avslappnat här och mitt intryck av människor är övervägande jättepositivt!! Kulturskillnaderna är stora men det är inget problem rent socialt, det är mest samhället i sig som ser annorlunda ut vilket man märker när man ställer frågor. De flesta pratar Afrikaans som vi har träffat hittills, språket kan man nästan läsa om man är svensk men i tal så är det som enblandning av finska, ryska, engelska och tyska typ. Märkligt. Ser fram emot att träffa mina kursare och knyta ännu fler kontakter.
Bör tilläggas: Tydligen kommer vi att märka av rasismen tydligt här, det har ett par personer påpekat och det ska bli intressant att se hur det tar sig i uttryck.

Ronja och jag är busiga efter att ha gått hela 1,6km till Mooi River mall. Vilt..

Over and out
Det var mitt inledande samlingsinlägg, hädanefter blir det nog lite mindre pladdrigt. Eller kanske inte. Ta nu hand om er era gamla gosegrisar. Jag sitter fastklibbad på en skinnsoffa, tydligen så insisterar varma länder på att ha skinnmöbler fast det är 30 grader ute vilket är en viss nivå utav ofräscht.

Jag och den vackra hunden, vars namn jag har glömt, säger hej då:)
J
 

Kommentarer
Bella säger:

Woooo fan vad nice att allt har gått bra love!

Och ahahahahaha </3 pizzan.

2014-01-30 | 18:07:07
Tess säger:

Hahaha yayyyyy för hygien"situationen". Låter som ett härligt sätt att duscha på. Jag önskar dig all lycka till! Och ps, så jäkla glad att du skriver så mycket och så bra! Så jag kan ha lite koll på dig :)

Svar: Haha ja, visst passar det mig? Jag ska köpa nån slags slang docks å man slipper hinken, men jag får vackert stå på knä för vi har ingenting att hänga upp duschdraperi i. Nåja, det får gå. Jag är van nu, känner mig cool som få:):)
Annika

2014-02-03 | 08:22:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback