feminist

Mitt på senare tid växande intresse för frågor om feminism, genus och jämställdhet ska jag tillåta bli ännu större. Jag ska inleda med att läsa boken Under det rosa täcket. Jag har ingen koll på vad den handlar om mer specifickt än att den tar upp någon form utav problematik relaterat till samhället och jämställdhet. Det ska bli riktigt gött att ta sig tid att läsa någonting utöver kurslitteraturen. Dock har jag precis läst ut Katrine Kielos bok Det andra könet som handlar om ekonomi i relation till män och kvinnor, en intressant bok som satte ord på en problematik som i alla fall jag upplever är oerhört svår att diskutera utan att det blir lite taskig stämning: Den neoliberalistiska, kapitalistiska ekonomimodellen som på ett fleral sätt spär på förtrycket utav kvinnor världen över. 

Mer om detta senare kanske - när jag har finslipat på alla de argument jag ju faktiskt har, cirkulerande i hjärna och bröstkorg. Tyvärr, och betoning på detta, är det ju nästan regel att man ska skämmas lite om man säger att man är feminist. Inte för att man bör göra det men för att ordet är kopplat till så många olika saker; befläckat med missförstånd, grova antaganden eller helt enkelt en stor ovilja att ta till sig ordets egentliga innebörd. 


Laters!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback