Idag fann jag lyckan på ICA

Tjenare.
Jo, såhär är det. Min lidande blogg måste få ta del av det jag upptäckte idag. Jag hade en fantastisk förra vecka på västkusten. Sen så kom jag hem och pja, återgick till något slags sommarvemod eftersom att jag inte riktigt är nöjd med min plats i livet just nu. Jag har därför varit inne mycket idag, haft huvudvärk och varit ganska hetsig och bitter - tur att jag är ensam. MEN, jag blev tvungen att exponera kommunen för mig själv idag så fort jag insåg att idag är det dubbelavsnitt av American Idol och jag måste ha något tilltugg.

Så, jag går ut i solen. Det är fantastiskt vackert väder ute så jag blir bättre redan där.  
Jag vandrar in på lokala Ica och ser någonting jag aldrig har sett förut: EKOLOGISKA VINDRUVOR. Jag har faktiskt aktivit gått och grämt mig på sistone för att jag älskar vindruvor men de är tyvärrr det mest besprutade man kan hitta i frukthyllorna. ICAs egna i<3eco har påsistone verkligen breddat sitt utbud.

Här följer en positiv lista med dagens upptäckter på ICA:
1. Eko-vindruvorna. Givetvis.

2. Mitt ICA har börjat köpa in Urtekrams ekologiska duschkräm som jag annars bara hittat på internet eller ivälsorterade mindre butiker. Urtekram är ett danskt märke med dels livsmedel men också ett stort utbud hygienprodukter såsom tvål, deodorant, schampoo, balsam, hudlotions med mera. Dessvärre har ICA köpt in den dyraste som även är parfymfri så man får betala saftigt 70kr för 500ml, deras övriga duschkrämer kostar 50kr. Men det är i allra högsta grad värt det. Jag skulle kunna skriva en hel uppsats på ämnet men jag nöjer mig med att säga att många utav de ämnen vi normalt finner i våra hygienprodukter är oerhört påfrestande för miljön och det diskuteras även effekten vissa utav dessa ämnen har på våra kroppar och hormoner.

3. Det finns nu flertalet alternativ med ekologiska pastasåser. När man inte har tid att vara en sån där hurtbulle som man förväntas nuförtiden och faktiskt ska inhandla lite halvfabrikat så är det fantastiskt att man kan stå och vela lite mellan olika alternativ. Jag såg både basilikasås och paprika-pesto som nyheter.

4. Tidigare har jag aldrig sett ekologisk buljong på ICA. Normalt sett när det väl finns brukar utbudet vara ensidigt, men nu är det både kyckling, grönsaks och kalvbuljong på tärning som kan avnjutas. 

5. Ekologisk fullkorns, dinkel och durumpasta, råris, jasminris... Utbudet på basvaror breddas även det. 

Och här följer en vidare reflektion:
Givetvis vore det bättre för livet självt om jag kanske skulle köpa frukt som växer här i Sverige under sommaren och hålla mina tassar ifrån vindruvor. Men jag är helt såld på vindruvor. Det enda som fattas mig nu är ekologiska mangofrukter för det är likvärdigt frestande för mig.

P.S Dessutom vore det önskvärt om 2 ekologiska paprikor på ICA inte kostade 40kr för det är så pass dyrt att jag hellre låter bli. Jag är student och måste vara klipsk med mina slantar. Men det är en annan (grön)sak...D.S

Bildbevis: ECODRUVOR! Bildbevis: Urtekram.dk
 
 

Kommentarer
elin säger:

Det fanns faktiskt för några år sedan. De var verkligen jättegoda. Men de försvann lika fort som de dök upp.

Bra att Ica bättrar på sig :)

2013-08-04 | 10:46:57
Bloggadress: http://dissolve.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback