etisk smartphone?

Min telefon börjar dö. Det är en Sony Ericsson Greenheart. Liten simpel sak med schysst miljötänk, dels i materialet och dels i energisparande. Det har varit först på senare tid som jag känt en mild frustration över att jag faktiskt vill kunna vara medlem i instagram, ta sköna bilder i allmänhet, använda GPS, kolla lokaltrafiken snabbt och smidigt på internet och så vidare. Smartphonefasoner med andra ord!

Så funderade jag på om det verkligen är så att jag måste finna mig i att investera i någonting som jag vet bidrar till en del fula arbetsförhållanden. Hyckleri måhända - eftersom att jag fortfarande handlar kläder på billiga kedjor - men jag ville faktiskt kolla upp mina alternativ. Finns det någon etisk smartphone? Framförallt så tänker jag på de mineraler som bryts i Kongo för att användas specifikt till smartphones, en verksamhet som har gjort sitt för att bidra till kategorin "människor som arbetar som slavar i gruvor för att andra ska få det dom vill ha". 

Bild från fairphone.com

Efter en stunds googlande hittade jag Fairphone.com. Hemsidan avser en smartphone som hittills har sålts till 12 000 användare och som kommer att börja testas och recenseras på riktigt nu till hösten utav experter på området. Den särskilda fokusen är just att mineralbrytningen ska vara etisk. Telefonen är en Androidvariant med kamera och allt det där skojiga som jag vill ha.

Summan av denna kardemumma: om min telefon, om faktiskt håller på att långsamt tyna bort, klarar sig i några månader till så kanske det blir denna. Ett mycket lovvärt alternativ!

Kommentarer
Emma säger:

Underbart att det faktiskt finns någon som bryr sig om miljön :)

Svar: Jag tror att denna är mer inriktad på mänskliga rättigheter men det är inte fy skam det heller:D
Annika

2013-08-09 | 16:55:03
Bloggadress: http://emmasjoblom.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback