att diskriminera andras intressen

"Rolf-Göran Bengtsson, vem fan är det..?"
Skriver Aftonbladets Lasse Anrell.

Världsetta i hästhoppning, svarar jag. Med EM-guld som senaste storvinst.
Anrell ger betyget minus gällande Rolf-Görans Jerringpris på sportgalan igår.

Hästsporten ligger alltid i motvind. Folk (nästan uteslutande män, tyvärr) som engagerar sig i övriga sporter som handboll, fotboll, ishockey, slalom, cykling, ja vad fan som helst; brukar inte helt sällan passa på att ge en känga till den sport som ridning är. Ofta genom att med nedlåtande rösläge påpeka att ridning är ju ingen sport. Glöm för all del inte att lägga till att hästar passar bäst på mackan, för det älskar vi som rider såklart att få höra om och om och om och om och om igen.. Anrell passar också på att skriva att det nog var hästen folk röstade på ändå.

Det är en klassisk kommentar. "Ridning är ingen sport. Hästen gör jobbet".
Jag kan inte låta bli att reflektera över ett flertal saker.

♦ Varför är det viktigt för dessa personer att trycka ner ridsporten? Det rankas olika, men alla gånger jag har läst någonting på ämnet är ridsporten alltid i topp 10 av Sveriges populäraste sporter.
♦ Men ridsporten är aldrig i toppen av de mest omskrivna sporterna i sporttidningar.
♦ Över 80% av de som rider är tjejer. Är det som med övriga tjejsporter då helt enkelt, att de anses klart mindre intressanta? Varför?

Jag tycker det är en stor skam att Anrell får skriva det han skriver. Jag ska förklara en sak. Jag är trött på att försvara mig för mitt hästintresse; Jag tycker inte att det är roligt när killar skämtar om att ridningen inte är en sport. Jag vill aldrig mer höra ett hamburgerskämt.

Trots att det ofta är okunskap som ledande orsak till att man inte förstår ridsporten, för tro mig det är en extremt ansträngande och svår konst, så förstår jag inte behovet att motarbeta detta. Jag förstår inte behovet att påpeka för någon att dennes passion bara är löjlig. Dessutom kan jag inte sällan reflektera om hurvida dessa människor är blinda, har dom sett hur stora hästar är? 600 kg? Skulle dom själva våga hoppa 1.40cm hinder på ryggen utav ett exalterat halvblod?

Jag tänker vara lite motsägelsefull nu för att understryka min poäng.
Jag fattar inte fotboll. Jag tycker det är märkligt att en sport där man sparkar en boll i mål kan vara så ohyggligt populär. Ibland när jag ser hur fansen på läktaren får nästintill hjärtattacker för att de är så exalterade så känner jag mig lite bekymrad å deras vägnar. Men vet ni vad? Det kan jag ju inte gå runt och säga. Det vore att förminska miljoner människors intresse bara av den anledningen att jag inte delar det. De ser säkert, likom jag med ridningen, också hur begåvade de bästa spelarna är rent tekniskt eftersom att de är mer insatta.

Problemet är att ibland när folk klankar ner på ridningen så försvarar jag mig genom att kontra typ "Wow, gud vad coolt det är med vuxna män som sparkar på en boll då". Det är såklart fel. Men jag reagerar så för att jag känner mig kränkt och i underläge.

Låt ridsporten vara en sport. Låt Rolf-Göran Bengtsson läsa tidningarna idag och slippa känna att han det han har ägnat hela sin karriär till är meningslöst och sett på med kritiska ögon. Låt honom ha sin ära såsom de stora namnen inom fotboll, friidrott och ishockey får.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback