smälter

Sitter och kikar på "Får vi följa med?" med Filip och Fredrik.
Det är en scen på en tågstation där två personer som bara har talats vid på Internet ska träffas för första gången. De möts med gigantiska leenden, kysser varandra direkt och kramas varmt minst ett par gånger.

Det ser helt genuint kärleksfullt ut.
Bedårande. Man ska inte glömma bort allting i livet som är bedårande i sin absoluta enkelhet. Att tycka om måste vara en utav de enklaste sakerna som finns. De tycker om varandra. Inga konstigheter.

Jag tycker om när det är enkelt. Det är bara så lätt att glömma det.
Att söka sig till det som är invecklat i tron om att det alltid måste vara någonting mer, någonting inuti eller kring hörnet som vill göra allting annorlunda. Men man ska släppa kontrollbehovet. Låta någonting stanna kvar som det är. För att det kan vara så.

Ändå har jag suttit så oändligt många gånger och låtit dimmiga solljus genom fönster bli symboliska för ett annat, för tankarna som jag själv spinner vidare på. För betydelser som jag själv har läst in i vardagen. Kanske för att livet ter mig spännande när man vrider om det lite. Att ta det man ser, förena det med vad man tänker, få skönheten att spela en annan roll än att vara endast vacker.

Det räcker.
Jag har burit vemod ändå sedan jag gick ur barndomen. Jag har spenderat långa, många och omslutande stunder med att splittra min egen tillit till nuet. Jag satt en gång och såg upp på stjärnorna under en oändlig himmel, med blinkande små lampor långt borta vid kusten. Jag var högre upp än vad jag någonsin varit. Ändå tänkte jag. Utmattad efter min långa vandring så slog jag mig ned på kyliga stenbumlingar långt ovan havet. Ändå tänkte jag. Jag tänkte att det måste vara så att vissa ögonblick är skapade för att ge insikter, skapa framtidstro. Men så är en stjärna en stjärna, och himlen jag såg på där är densamma som den jag ser här.

Jag kan inte förminska det livet är genom att tro att det inte kan vara enkelt.
Det räcker, tänker jag. Jag tänker att det räcker eftersom att det känns för mycket.



Slänger in en länk till en talang while I'm at it.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback