livin the dream

Tidigare elever, studievägledare, nuvarande elever på både samma och andra skolor.
Det har blivit alltmer tydligt att oavsett vem man ber om råd så säger folk olika om studier, varesig det gäller utbildninsmöjligheter eller personliga uppfattningar. Det blir så otroligt förvirrande.

Så jag har kommit fram till att självlart så spelar det roll vad andra säger; så får man grunden till inspiation eller nya idéer om man lär sig att se den biten också. Däremot så är det inte lönt att försöka bilda sin uppfattning baserat på andras liv, för vi har ju olika drömmar. Sätt mig och vem som helst i min klass vid varsin sida och tala om framtiden. Hur ska den se ut? Vi kommer svara olika om vi har ett svar som är någorlunda tydligt. Vi har inte samma mål och föreställningar ens här på samma linje, och alla vill inte lägga upp sina terminer på samma sätt.

Det är i den här änden både problematik och självständighet förenas. Om ingen annan kan hjälpa mig med viktiga beslut, så står jag ju ensam. Och om jag bara har mig själv och mina egna uppfattningar att gå på, då.. Då så vill jag nog inte ens skriva hur jag ser på saker. Vad jag vill göra av mitt liv och mig själv.

Det blir så långt ifrån vad som känns här och nu.

Kanske ska säga som Per Gessle (ENDA gången jag citerar den karln, jag lovar): Det är tuffa tider för en drömmare.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback