en pedagogisk ritning

Jag äter inte kött särskilt ofta. Jag lagar pasta carbonara ibland. Annars blir det kött om jag äter hemma hos andra, eller om jag exempelvis är ute och äter. Så någon gång i veckan på det stora hela kan man väl säga, och det finns en väldigt medveten anledning till detta.

Jag saknar paint lite så jag vill visa er med den här lilla ritningen.



1. Glad skog
2. Skövlad/eldad skog (vilket i sig släpper ut mycket koldioxid samt givetvis dödar antingen direkt eller indirekt de djur som levde där)
3. Odlingar
4. Som ger sojabönor. Som i sin tur ges till boskap som bor tätt tätt ihop, och för att producera så mycket kött så snabbt som möjligt så är sojabönorna ett billigt alternativ.
5. Sen äter vi köttet.

Miljön är mitt skäl, det och helt självfallet djurhållningen. Jag är ledsen alltså men jag kommer aldrig begripa mig på folk som bemöter djuraktivister med skepsism, är det okej att göra andra varelser illa för sin egen skull? Vad grundrar man det på? Då får man förhelvete köpa rättvist kött.

Det är alltså inte köttätandet i sig jag är emot alls. Men storskaligheten är helt ohållbar, och för miljön, vår egen hälsa samt djurens skull så skulle det räcka med kött ett par-tre dagar i veckan. Inte två gånger om dagen sju dagar i veckan. Alla dessa arter som bor i skogar kommer inte gå att ersätta. Alla dessa träd som har fått växa så länge samt hjälper oss att lagra farlig koldioxid, de måste få stå kvar och göra sitt jobb här på planeten.

Dilemma: Om vi ersätter kött med sojabönebaserade produkter i samma storskalighet finns fortfarande detta areala problem. Allting handlar om en balans, och jag säger inte att det är enkelt. Men här lever vi, så vi får hjälpa varandra att lösa problematiken.

Kommentarer
elin säger:

Mycket pedagogisk haha

Lokalproducerat måste framhävas mer tror jag

2011-11-17 | 18:14:29
Bloggadress: http://dissolve.blogg.se/
Anonym säger:

Like!



Men, nu har ju du varit på det här miljömötet men enligt vad jag vet behövs det myycket mindre areal till veganmat då all den ytan boskap hålls på nu skulle kunna odlas upp(?)(Det blir ju både mer mat och går snabbare också)..

2011-11-17 | 21:52:38
Annika säger:

Det tror jag mer.



anonym: Dels finns det mer ytor för odling, dels krävs det ofattbara mängder vatten för att försörja dessa djur. Det gör det för att odla med, men men i fallet med djuren är det skövling, odling(yta, vatten), transport(sojabönor odlas ofta på Borneo men fraktas till USA med först flyg, sedan lastbil), boskap (yta, soja, vatten).



Så det känns klart mer miljövänligt med endast sojaodlingar, och då får man överse med stor noggranhet vart dessa ska finnas.

2011-11-18 | 18:12:39
Bloggadress: http://nobigfish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback