läser som en dåre

'

Låt oss hylla positiva överraskningar!

"Transformations of the world economy", heter min kurs. Och förvisso har jag tyckt från början att det är extremt, extremt, jag kan inte nog understryka, EXTREMT relevant det här med ekonomi. Det är grunden till allt. Så det kan vara rätt praktiskt att kunna åtminstone grunderna.

Jag var dock inställd på att det kunde bli ganska svårt att ta till sig med knepiga termer och långtråkiga lektioner. Men jag är fanimig överraskad, mycket positivt så. Förutom våran ypperligt pedagogiska lärare så har vi fått böcker att läsa som behandlar världsekonomin ur perspektiv som ska illustrera orättvisor. Det är inte sida på sida med statistik som är svår att sätta i sammanhang och komplicerade engelska termer;

Det är förklaringar till hur man räknar ut BNP, hur den onda cirkeln i fattiga länder fungerar, varför världens är kapitalistisk och vilka strukturer som krävs för att våra ekonomier ska hållas ovan ytan.

Visste ni till exempel;
Att vi måste ha relativt hög (över 5%) arbetslöshet för att inte få inflation? Och även om stater vill att det ska kännas som att vi alla en dag ska ha ett jobb och att det ska bli rosor och glada rabatter av hela samhället, så kommer vi alltid tvingas att ha människor som inte får jobb. Inflation är otänkbart.
Är det inte obegripligt, att ha ett system där vi inte kan ha det för bra? Där det är omöjligt?

Jag trodde helt genuint inte att det var såhär det fungerade fastän jag har vetat länge vad en inflation är. Vår lärare förklarade att under en period i Sverige då vi bara hade 1-2% arbetslöshet så tog regeringen tag i det och skar ner på resurser inom t.ex lärare och sjuksköterskor. Sen var vi uppe i 10-12% arbetslöshet istället, och vips så var inflationen bortjagad.

Märkligt. Och ganska så läskigt. Kanske därför det får finnas så mycket utbildningar som inte är yrkesförberedande, det är liksom lägligt för staterna...
Hur pass kontrollerade är vi egentligen?

Kommentarer
Anonym säger:

Målet är ju inte 0% inflation utan det ligger på 2%, annars hade det också varit skadligt för ekonomin. Riksbanken försöker kontrollera detta genom att höja resp sänka reporäntan :) (Därför allt blir dyrare och det är osmart att spara pengar hemma ju)

2011-12-07 | 19:55:57
elin säger:

creepy

2011-12-08 | 09:48:56
Bloggadress: http://dissolve.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback