classic annika-experience

Jag vet ju hur extremt exalterande min vardag måste verka för de som läser här. Därför kan jag ju inte sluta dela med mig av dessa små upplevelser.

Var hos en vän som bor ganska långt ifrån mig, så det var läge att kolla upp kommunaltrafiken i god tid så jag visste när jag skulle åka hem. Det skulle bli buss-tåg-buss. Vet ni vad som stämde överens med sl.se's trafikplanerare?

Den förstnämnda bussen kom, men övrig trafik hade slutat gå.
Det är alltså en av tre rätt. Bra SL's hemsida!

Så: Jag fann mig själv ensam mitt i natten på pendeltågsstationen och sista tåget hade gått. Gick upp på perrongen och insåg att tåget som går 04:59 eventuellt skulle vara lite väl lång väntetid sådär en måndagsnatt.

Beställer Taxi.
Och det är alltid någonting särskilt med att åka Taxi. Konversationerna berör mestadels om chaufförerna har fått några åkningar och varför/varför inte, hur det är att vara taxichaufför på nätterna eller vidare kallprat om något motorvägsbygge vilket är svårt för mig att hänga med på eftersom att jag varken har körkort eller åker bil jätteoft.

Den här mannen var trevlig men tyst. Få meningar utbyttes.
...Tills han kör fel. Och jag säger till varpå han insisterar på att det är en genväg han tar.
Chaufför: Neej nej den här vägen kan man åka, du ser? Vi sparar två kilometer.
Jag: Jahopp, ja jag har ju inte ens körkort så du vet ju vägarna bättre än mig.
Chaufför: Jag skulle aldrig lura en kund!
Jag: Okej, då litar jag på dig.
Vi åker en bit i tystnad.
Chaufför: Här?
Jag (tittar ut över obekant villaområde): Förlåt?
Chaufför: Bor du här?
Jag(pekar på hans skärm): Nej, vi ska ju till *** i en annan ort?
Chaufför: Idiot! Ska vi dit? Nu blir det ju fel med taxametern!
Tystnad.
Chaufför: Kan du beskriva resten av vägen?
Ni skulle sett karlns desperation när kvittorullen hade slut på papper vid betalning.

Jag vet fortfarande inte om han kallade mig för idiot eller om han sa det till sig själv. Men om vi adderar ihop hela kalaset så resulterade hemvägen i följande: SL's hemsida går inte att lita på, jag har fått en eventuell förolämpning av en taxichaufför och trots studenrabatt så kostade det 403 spänn att åka hem.

Halleluja, I'm home.


Kommentarer
Marcus säger:

Taxiresan vart ju ändå inte överdrivet dyr, givetvis beror d ju på hur långt ni åkte men ändå!

2011-12-27 | 22:24:59
Annika säger:

Åkte inte speciellt långt:)

2011-12-28 | 00:13:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback