IKEA fenomenet

Det är lite äckligt ändå med en affär där saker är så otroligt billiga att man typ känner sig dum om man inte köper dem. Hur fan kan en dörrmatta kosta 4kr egentligen? Vart tillverkas den då, hur täcker det ens fraktkostnad? Hur har man ens råd med materialet till en mjölkskummare när man säljer den för 9kr?

Och alla dessa billiga köksredskap man köper nu för att man tycker det är så himla lägligt, fast man ändå vet att man inte kommer kunna ha dem mer än under en begränsad period förren de går sönder.

Samtidigt har man inte råd att köpa dem någon annanstans när prisskillnaderna är så massiva. Vad betalat jag helst; 69kr för fyra knivar eller över 100kr för en riktigt bra?

Min nota idag gick på snäppet över två tusen, ändå handlade jag tre proppfulla IKEA påsar och lite mer därtill. Det är ju faktiskt helt sjukt? Det är billigare att handla många grejor i förstahand i deras varuhus än på second hand där jag jobbar.


Kommentarer
Anders mamma säger:

Visst är det lite sorgligt, det skulle vara mycket bättre om folk köpte mer begagnat, bättre för miljön. Vi kan inte hålla på att tillverka så mycket nya saker. Men... man har svårt låta bli när det är så billigt, roligt, modernt, snyggt, omväxlande, enkelt, snabbt köpa på Ikea.

2011-08-15 | 21:39:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback