Everybody hurts



Foto: Mattias Klum

Jag var på en fotouställning idag.
Fotona är tagna utav Sveriges fantastiske fotograf Mattias Klum, som far runt jorden för att bevara bitar av världen i sin kameralins. Mycket är så vackert, men inte allt.

På bilden ser ni orangutanger vars regnskog har skövlats, och den restrerande marken har bränts. Platsen är Borneo. Tillfället är då, nu och framöver. Det är en pågående process. En grym process.

Jag ser hur apan i mitten förmodligen lever, hur apan nere i högra hörnet är läskigt lik en människa. Det är plågsamt verkligt att beskåda konsekvenserna av skövlingen på det här viset. Men det förvånar mig inte att företag ger fan i vilket, det är inte som om de behandlar människor väl alla gånger heller.

Allt detta för Palmolja. Någonting vi har i våra tilltugg, i våra hygienartiklar.
Någonting vi har i biodiesel, som vi påstår vara det miljövänliga bränslet.

Jag är otroligt tacksam över att jag kommer att vandra på Borneos marker under åtta veckor då den fortfarande är någorlunda bevarad. Ett område stort som Schweiz är redan avverkat. Jag önskar dock att jag kunde känna mig trygg med att andra ska kunna göra samma resa i framtiden, och se annat än palmodlingar på de vidsträckta kullarna.

Vill ni göra något finns både WWF och Greenpeace till allas tjänst.
Läs innehållsförteckningar, bojkotta produkter från Unilever och Nestlè.

Om ni tvekar, betrakta bilden ovan några gånger till.


Kommentarer
elin säger:

Det finns inte ord syster för de alla övergrepp som begås mot djur, människor och framför allt naturen.

2010-03-25 | 18:47:10
Bloggadress: http://dissolve.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback