låt oss kalla dessa fördomar för slaggprodukter

Åh. Jag vill helt kunna tömma min kropp på fördomar och förutfattade meningar.

Förstå vad härligt och vakna upp en morgon och inte förstå när folk pratar om att det är svårare för personer med utländska namn att få jobb. Att inte begripa varför någon skulle anta att den hemlöse kvinnan på hörnet bara skulle lägga pengar missbruk om man skänkte. Att se den äldre mannen med den mycket yngre thailändska kvinnan gå i hand och faktiskt inte behöva mota bort tankar om hur det förhållandet kan ha inletts.

Att kunna se en superblonderad femtonåring klampa förbi med smink i hela ansiktet och istället för att dra fram fjortiskortet bara tänka "jaha, vad trevligt att hon ser ut som hon vill". Eller ännu bättre; inte tänka alls! Inte lägga något värde i det.

Jag vill inte anta saker om andra människor.
Jag framstår hellre lite naiv och obildad än att dela ut menande ögonkast och antaganden per automatik till människor som kan påverkas negativt utav det. Man kan givetvis bilda uppfattningar efter egna erfarenheter, men bara för att en öststatare rånade mig på femhundra kronor häromveckan ger det mig ingen rätt att ens koppla till det nästa gång jag har en kund från öststaterna.

Jag vill bli ren i sinnet kan man säga. 
(Exemplet med utländska namn är dock ingen fördom jag själv dras med. Fjortisfördomen är dock vanlig i huvudet på mig)

Kommentarer
Lina säger:

Det där med utländska namn är nog ingen fördom tyvärr. Eller du kanske menade att det är arbetsgivarna som har fördomar?

2010-04-28 | 07:03:42
Annika säger:

Lina; Ja exakt, syftade till att det tyvärr verkar finnas fördomar bland arbetsgivare. Otroligt trist.

2010-04-28 | 15:52:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback