I dagens tidning

En ny lag i Indonesien godkänner att otrogna ska stenas till döds.
Tonårsflicka kidnappad, hotad och misshandlad av 17 åringar.
Elev på Yale mördad och hittad inuti en utav skolans väggar i källaren.
Klimathotet dödar 300 000 människor varje år.



Om världen vore en människa.
Då skulle jag ta tag i människan, skaka om den och förtvivlat fråga varför. Jag skulle fråga varför den är så destruktiv. Jag skulle fråga varför den är så orättvis. Jag skulle anklaga den för smärta, jag skulle anklaga den för svek. Jag skulle be den här personen rannsaka sig själv och ifrågasätta sina värderingar.

Jag skulle inte önska den här personen ondska, jag skulle önska den här personen förståelse. Jag tror inte på att någon med en förmåga att förstå medkänsla och känna empati skulle kunna agera så korrupt. Jag tror på att människor förändras.

Men den här personen vore också väldigt förstörd.
Så otroligt förvirrad, så fel redan från början.

Och jag kan inte älska den.


Kommentarer
Linn säger:

du skriver så jävla bra annika! och du har helt rätt.

2009-09-16 | 00:08:42
Bloggadress: http://imunwritten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback