Come out of the shade

Normer.

Vi har genom årtusenden format olika sätt att se på saker och ting. Vi har skapat normer för vad som ska anses rätt och fel, vi har lagt fram normerna som riktlinjer att acceptera och följa. Dessa har varierat enormt under alla år och influerats ständigt utav kultur, levnadsstandard och religion. Men nu, idag där vi lever, så har vi börjat bestämma oss. Vi har börjat komma till slutsatser om vad som är okej och inte okej, hur en individ bör fungera. Om du inte passar in så är det dig det är fel på.

Kan en ensam individ ställa sig emot allt det här?
Kan jag stå emot och stå för mig själv istället?

En person i mitt gymnasium brukade vandra omkring iförd t-shirt på höst, vinter och tidig vår. Han frös tydligen inte. Men av någon anledning, så var det här inte okej enligt andra. Så de ansåg istället att det var okej att sätta en stämpel på honom, fnittra och håna lite i smyg sådär. Det här var alltså folk på gymnasiet, inte mellanstadiet. De rättfärdigade det inte med någonting egentligen, argumenten var bara att han helt enkelt var konstig som hade t-shirt på vintern och fick skylla sig själv om folk pratade. Jag tror han visste att folk pratade. Men aldrig så jag honom i en jacka, och det gör mig glad.

Hur långt har vi kommit, om det är mer okej att håna andra för att de inte stämmer överens med normer än att göra det som man själv trivs bäst med?

The Perishers - Come out of the shade

Take a step and come out of the shade
I can tell you're no longer afraid

(I det här inlägget syftar jag till i-landsamhället som vi lever i. Jag är övertygad om att u-länder samt nationer styrda i korruption har större problem)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback