Någon annans öde, inte ditt


Människor som torterades och mördades i hemliga fängelser.

Under Pol Pots styre gick Kambodja in i en ny, nationsomfattande livsstil. Den dåvarande "Organisationen" hävdade att kommunismen var det bästa, och därför skulle människorna lämna sin hem och allt det ägde för att arbeta och dela lika på allt. Men de röda khmererna mördade många under den plågsamma omställningen. Religion avskaffades och familjer splittrades.

Här nedan berättar Hak Heng sin historia i boken Pol Pots leende utav Peter Fröberg Idling.

"Efter fem eller sex månader skickades vi till Sisophon. Där fick vi röja land och plantera ris och grönsaker. Jag fick nästan ingenting att äta. Jag blev sjuk och kroppen svullnade upp. Sedan var jag så mager att jag nästan var död. Vi fick två soppslevar med vattning rissoppa två gånger om dagen[..] vi försökte dryga ut soppan med blad och annat vi kunde hitta. Samtidigt fick vi arbeta hårt med att fälla stora träd och plöja marken vi röjt. Jag grät varje natt. Vi fick inte laga någonting sälva. Den som tände en eld för att laga mat åt sig själv dödades. 1978 när vi skulle gå och röja ny mark tvingades vi kliva över döda kroppar. De var begravda, men inte så djupt, så regnet spolade bort jorden. De låg tätt ihop och vissa av kropparna var uppsvällda och mjuka att trampa på.
Mina barn skickades till olika platser för att arbeta. Jag fick bara behålla de två minsta. Jag visste inte var de andra var. Nästan ingen av dem överlede. Den avskyvärde Pot döda tio av mina barn."

Man vet inte exakt hur många som mördades i Kambodja, men än idag så förnekas brotten utav många inblandade. Under den pågående misären fick ett fåtal svenskar besöka landet och lämnade det utan att ha sett någonting - det var ett folkmord som länge hölls hemligt för omvärlden.
Inte långt innan Pol Pot dog ställde han upp i en intervju, den första på 18 år. Han förklarade att hans samvete var rent. Att hans rörelse begick misstag, precis som alla andra rörelser i världen.

Journalisten ställer frågan om Pot vill be om ursäkt för det lidande han orsakat. Pol ser förvirrad ut och ber honom upprepa frågan.

Tolken: Han frågar om du vill be om ursäkt för det lidande du orsakat?
Pol Pot: Nej.

Pol Pot lämnade intervjun med ett leende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback