Min klenod från Houmt Souk

Efter att ha sett ett förvirrande stort antal vattenpipor fick det bli denna till vänster. Den gröna bottnen har ingraverade mönster som representerar lycka, den blåa färgen är Djerbas färg och för att göra allt bättre är det Dromedarer på toppen.

Denna skönhet hade jag och min käre vän Marcus tänkt pröva om en liten stund. Självklart passade jag på att köpa hem tobak i varierande smaker också, exempelvis cola, mint och apelsin.

Nu till en utlovad liten berättelse; Mitt värde i kameler
Försäljaren av denna hade sin butik bland mängder andra i ett marknadsområde, där fanns kvarter fyllda med prylar och män som försökte locka in oss i just sin butik. Den här killen lyckades övertala oss att besöka just hans. På förvånadsvärt bra engelska pratade han på oavbrutet samtidigt som han radade upp vattenpipor på golvet framför oss. Han försökte få oss att slå oss ned och röka en stund men det avböjde vi vänligt.
Martin hjälpte mig att pruta ner priset, och när dealen väl var gjord stod vi kvar en kort stund och pratade. Han passade helt ogenerat säga till Martin att jag var fin, sen frågade han vart Martin hade hittat mig och sa sedan att han ville ge 500 000 kameler för mig.
Nu är detta förvisso ett orealistiskt bud med glimten i ögat, men jag antar att det var positivt i deras mått mätt.

Mycket på den här resan fascinerade, men jag erkänner att jag känner mig lite illa berörd också. Olika kulturer och religioner är någonting som jag sällan upplever på det här viset och det känns främmande att bli omtalad som om jag vore en sak man skaffar. Det var några tillfällen där jag kände att de såg mig som Martins ägodel, inte en egen person. Exempelvis sa en man som vi träffade att jag var fin, men man kunde få fem såna(fruar) i Marocko.
Kvantitet före kvalité då eller?

Det var dock komiskt när han började förhandla med Martin, som hakade på på skoj.
Man: I'll give you 500 camels for her.
Martin: No, at least 800.
Man: I'll give you 600!
Martin: No she's worth it, 800.
Man(bittert): Capitalist..

Intressant, helt klart.

Kommentarer
Flemmy säger:

Hahaha oslagbart :D Klart det lär kännas lite skumt att bli betraktad som ett objekt, men du måste ju erkänna att 600 kameler är inte fy skam? ;)

2009-06-25 | 02:38:06
Bloggadress: http://indianbyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback