Saker som är irriterande just nu

Eftersom att jag är inne i en sjukt frustrerande period där jag genuint har svårt att lita på det goda i människor (alltså, folk jag nyss träffat inte gamla godingar) och där mina känslospröt är ute och viftar så till den grad att jag har blivit mer neutorisk än jag trodde jag kunde bli. Att jag normalt stör mig makalöst mycket på konstiga ljud och vissa beteenden hos andra människor är något som jag tvunget försökt leva med, men att det nu har blivit ännu värre gör att jag inte riktigt förstår hur jag sak klara mig i stora vida världen utan att bli galen?

Här har vi lite exempel på sådant jag stör mig orimligt mycket på:

♦ När människor äter äpplen i kommunaltrafiken. Förlåt, men vad är det för fel på er? Det finns ingen frukt known to man som låter så mycket och tar så lång tid att äta. Dessutom vet man aldrig när respektive äppel-ätare är färdig eftersom att somliga bara vräker i sig de saftigaste bitarna längre ut, medan andra rent utav käkar upp kärnhuvudet.

♦ Av någon anledning finns det en dichotomi mellan naturvetenskapligt/tekniskt utbildade och samhällsvetare som jag inte blir klok på och verkligen inte uppskattar. Jag avskyr självbelåtna människor som inte fattar att samhällskunskap fyller en funktion precis som naturvetenskapen. Som dessutom tror att logiskt tänkande och ett eget intresse för teknik och naturvetenskap gör att man automatiskt är en bättre, viktigare människa. Herregud, ät lite humblepie och håll käften. Det ena utesluter inte det andra. Dessutom får jag aldrig för mig att trycka ner folk men jag själv som samhällsvetare får en känga hit och dit ganska regelbundet. And don't even get me started om någon slags påhittat konflikt mellan ekonomer och samhällsvetare, samma sak där. Jag minns en festafton när en civilekonom hånfullt sa "Haha, men tror du verkligen människor som du behövs?" när jag berättade att jag vill arbeta med mänskliga rättigheter. Nej men självklart, vi ska leva i en värld där vi inte tar hand om varandra och folk som är födda in i sämre rättigheter pga ursprung eller bara geografi eller bara svagare förutsättningar ska få skylla sig själva! Så räknar vi lite på börsen så länge så någon blir rikare! (Och NEJ självklart gäller inte detta alla ekonomiskt/tekniskt/naturvetenskapligt utbildade men jag vidhåller att någon har hittat på en motsättning som gör att det finns en slags konflikt och denna gör mig illa till mods..)

♦ När folk upprepar sig en miljon gånger och vill ha en reaktion varje gång. Jag är säkert en utav dessa människor, dessvärre.

♦ När folk skriver "TBT" i sociala medier. Det står alltså för throw back thursday, någon trend som bygger på att just torsdag är en bra dag att lägga ut bilder från förr och vara lite nostalgisk. Egentligen bara en ursäkt att visa upp något man tyckte om att visa upp förut. Och vad är då felet med detta? Ingen aning men det gör mig provocerad.

♦ Konstiga lukter. Jag har märkt att det luktar skit av okänd anledning på en oroväckande stor del av offentliga platser och det är alltid lika olustigt när man inte har någon aning vad det kommer ifrån.

♦ Resesnobbar. "Jag skulle aaaaldrig åka till Mallorca. Jag fattar nämligen inte att många som åker med sin familj på charter gör det för att man ofta kan få en bra deal och det är bekvämt, jag ser hellre att man bokar en 18 timmars flight till andra sidan jorden för att upptäcka nya spännande saker, vaccinera sig för 15 000 per skalle och krånglar till det riktigt ordentligt för sig! För att få en mer unik upplevelse:)!!" Jamen gör det då och så låter du Ulrika ta sin familj på charter till Mallorca. Alla nöjda. Obs! Jag har själv suttit och ondgjort mig över alla mainstream-miljökiller-korruptionssupportande resemänniskor, sen insåg jag att jag inte är bättre själv då jag har rest väldigt mycket och påverkat både miljö och lokala samhällen oundvikligen delvis negativt.
 
♦ När man inte har någon nyans. Detta har jag själv fått arbeta med, det är väldigt lätt att döma andra människor... MEN. Det finns så många s.k "allmänna uppfattningar/vedertagna sanningar" som är urblåsta som jag inte begriper varför intelligenta människor ställer sig bakom. Exempel:
- Att alla som kollar på paradise hotel och annan s.k "skräpteve" är korkade.
- Att utbildade människor per automatik är smartare än andra (att ha mer kunskap innebär inte att man är bättre/smartare, kunskap kan dels läsas till men intellekt kan också användas och uttryckas på andra sätt. Utbildning passar inte alla).
- Att man automatiskt blir en människa med mer djup för att man rest mycket.
- Att det finns musik som är bättre än annan och om man tycker om musik som inte är mainstream så är man helt enkelt lite djupare och coolare (subjektivt. Det är SUBJEKTIVT).
- Att ytliga människor är korkade.
 
♦ Imorse på tåget satt en människa och liksom pillade längst ner på sin metrotidning så att det prasslade. Batteriet  min ipod var väldigt lågt så jag tänkte spara det lilla till hemresan, och därför satt jag en halvtimme och kunde inte begripa mig på hur en människas pillande kan prassla och knarra så pass mycket.

Hade jag varit religiöst och spritituellt lagd hade jag bett till högre makter eller mediterat mig fram till ett tillstånd där jag kan få vila i harmoni och njuta av allt jag har och allt som komma skall, men just nu känner jag faktiskt mest för att gå och lägga mig och vakna upp på en bättre planet. Inte av ovan nämnda anledningar. Alltså, jag är seriöst ledsen över hur världen ser ut och inser ju att det finns värre saker än människor som käkar äpple när jag åker pendeltåg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback