I valet och kvalet


Segt idag. Försov mig från politiklektionen, hetsade till sista antropologin och fick reda på att vi ska förbereda 13(!) uppsatsfrågor till sluttentan. Det är i särklass dessa förberedelser som kommer att ta mest tid av alla ämnen, och det hade väl varit ok om det inte vore för att jag inte kan trolla fram mera tid. 

Håller mig uppdaterad om valet där hemma i Europa. Jag har inte röstat i EU eftersom att ambassaden i Pretoria ligger 2-3 timmar bort och vi hade inte möjlighet att ta oss dit innan röstningen avslutades.  Jag ser mycket negativt men också mycket positivt; en rödgrön och rosa framfart ska man inte glömma bort bara för att SD lallar fram stadigt. Opponeringen är fortfarande större än vad de är. Jag undrar nog vilka det är som röstar SD, eftersom att jag inte känner någon (vad jag vet) då jag antar att det inte är så kul att erkänna att man röstar just SD. Så jag undrar vart dessa knallhattar gömmer sig och vad tanken bakom är. Jag har ju sett renodlade rasistiska uttalanden ifrån folk som erkänner att de röstar SD, men jag tror nog att många inte ser sig själv som rasister eller ens uttalar sig så; de verkar bara inte se mönstret i SD's politik. Det är enkelt att fokusera på "Ja, men om invandringspolitiken har varit ansvarslös kan vi ju lägga mer pengar på pensionärer om vi lägger av med det" utan att tro att det ligger mycket ont i det... Samtidigt undrar jag om dessa människor någonsin är inne på Internet eller läser i tidningarna om det kraftiga moståndet partiet möter? Och om de reflekterar över varför det ser ut så, när de går och röstar?

Ja, många tankar små. Jag är inte glad idag, jag är stressad och irriterad. Det märks att jag inte har studerat inför sluttentor tidigare i mitt liv för min reaktion är inte att bli effektiv, det är att bli tjurig och ofokuserad. Väldigt praktiskt, heeehee...

Ha en redig måndag.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback