"Ett folkhälsoproblem som inte tas på allvar"

Jag tycker att krönikan "Inför fittkunskap i skolan" av Frida Holmqvist är väl värd att uppmärksammas. Den kan läsas om ni klickar här. Som en liten notis kan ju nämnas att jag tyckte att det kändes grovt att skriva rubriken, men jag hävdar ändå att man måste kunna tala om det kvinnliga (och manliga) könsorganet för att komma någonstans med problemen som finns.

Hon skriver helt enkelt om de många problem som kvinnor vanligen upplever, att dessa ofta är kopplade till heterosexuellt sex, ,men att det ändå ses som ett "kvinnoproblem" och att det därmed inte riktigt tas på allvar. Faktum är att jag vet många vänninor som har sökt vård för diverse besvär och att detta allt som oftast resulterar i att man kommer hem med någon kräm som inte hjälper mer än tillfälligt och så var det med det. Frida går in på diskussionen om att kvinnliga problem ofta anses ofräscha och någonting att skämmas över.

Jag själv kopplar detta till forskningen kring hormonella preventivmedel, som ju i princip enhälligt används utav just kvinnor, som är underminerad till den grad att man inte vet vilka långsiktiga konsekvenser dessa har på kvinnokroppen. Sällan får man raka svar när man undrar någonting om dess bieffekter, lösa beskrivningar om "att det är olika från person till person" kombineras med en angelägenhet att både rekommendera och skriva ut receptbelagda piller till sexuellt aktiva tjejer. Tjejer dör på grund utav dessa piller, som följd av depressioner men också på grund utav blodproppar. Och de som inte dör (vilket ju är extremfallen men ändock sådana som bör ha kunnat undvikas) utan helt enkelt tar pillrena regelbundet lider ofta utav minst en biverkning som är besvärlig; ojämt humör, minskad sexlust, dålig hy... Men det som är obehagligt enligt mig är att pillrena är såpass normaliserade att det är social accepterat att kvinnor ska ta dem, och att män inte behöver engagera sig i det. Det är helt enkelt kvinnan som får lida för att sexlivet ska fungera, altenativt för att undvika barn utan att kompromissa med njutningen som kan försvinna vid användandet av kondom. Jag har heller inte hört talas om någon pojkvän till en vän som har läst på och satt sig in i hälsoeffekterna dessa prevetivmedel har på deras flickvänner kroppar, även om jag ju gissar att män som är på lästa finns därute. 

Kvinnans kroppsliga och mentala hälsa äventyras till fördel för någonting annat. Detta tycker jag är inte bara oacceptabelt, men också såpass normativt att det bäddar för en hel del obekväma insikter och diskussioner. Nu vet jag att det finns de som tänker "men skit i att ta pillrena då/men jag är glad att dessa preventivmedel finns/men jag har blivit välbemött utav vården" och javisst, det är klart att ALLA inte lider, då tvivlar jag ju på att man skulle använda dem i så stor utsträckning. Men jag tror också att många är såpass lättade att de inte behöver bli gravida, att mensen  att de slipper ha dåligt samvete inför sin pojkvän, som kan anses positiva och därför så anser de att det är värt det. Men mer och mer undrar jag varför man ens ska behöva göra den övervägningen, att behöva tänka att "det är värt att jag är ledsen ofta" "det är värt att jag får besvär med underlivet", när det skulle kunna läggas ned resurser på att faktiskt forska om dessa alternativ i större utsträckning. 

God söndag.


Kommentarer
Tess säger:

Bra inlägg (och viktigt!) Ville bara göra dig lite glad och berätta att min käre partner har läst på och satt sig in i effekterna av att äta p-piller (tillsammans med mig dock men med genuint intresse). Jippi, det finns hopp! Och jag har en annan vän vars partner diskuterat detta mycket med henne med.

Men sen har vi ju resterande 99.99 % av männen.. suck. Men baby steps Annika, baby steps! Eller så blir vi diktatorer tillsammans och lär mänskligheten vad de uppenbart missat att lära sig! ;)

Svar: Jaa, som i alla diskussioner finns det ju mängder med folk som är engagerade också! Såklart.) Vilket är mycket uppmuntrande. Men jag tror på att bli diktatorer, kan man bli det i en duo eller måste vi ha egna länder?
Annika

2014-05-20 | 19:33:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback