Cantus

Här står vi upp och sjunger något om studentfester.

Igår hörde Wouter av sig och påminde mig om att det skulle hållas en traditionsenlig "Cantus" på Campus. Detta är en tradition som delas utav Holländare, Belgare, Tyskar, Afrikanders och Fransmän om jag har förstått det rätt. Igår var det dock helt och hållet på Afrikaans. Det man gör är att man hyr ett ölglass, kommer ditt i hatt och helst slips, sedan sätter man sig runt ett bord och får ett sånghäfte. Det är en toastmaster i grön uniform och läderhosens som tillsammans med några skolkamrater från olika hostel berättar historier, sedan sjunger man sånger med en dragspelare som står för melodierna. Man bankar i bordet om något är bra och gör "sssss" ljud om något är dåligt. Hänger ni med? Det gjorde knappt vi eftersom att ingenting var på Engelska. Men massor av sång blev det verkligen, främst på Afrikaans så det blev några uttalsmissar skulle man kunna säga.

Syftet var nog mest att dricka öl eftersom att man skålade för allt, men jag tog det rätt lugnt eftersom att jag måste plugga så himla mycket idag. Det var i alla fall en kul upplevlse med sköna människor och även om jag inte kom därifrån klokare så kan jag i alla fall säga att jag har upplevt en äkta Cantus!



Ronja rengör det hyrda glaset som var i lite halvdassigt skick. 

Jag och en fokuserad Wouter. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback