Glädjande initiativ

Idag hände något som gjorde mig glad, men det började faktiskt redan igår. Jag var på biblioteket för att låna en bok som eventuellt skulle kunna reda ut ett par oklarheter inför dagens prov. Boken som jag sökte fanns enligt databasen i "Africana collection". Vad detta var visste jag inte, så jag gick fram till killen som arbetar i receptionen och frågade hur jag kunde komma åt denna särskilda samling böcker, och han sa att det var ett låst rum och att jag kunde få följa med och hämta boken om jag ville.

Det visade sig att på tredje våningen på biblioteket har man bevarat en ganska stor samling böcker som handlar om Afrikaanernas historia, dvs vita nationalistiska gubbars verk från förr. När jag sa till killen att "so it's basically the racist section?" så garvade han lite och vi började diskutera hur särskilt rasistiskt det kan vara här i Potch, vilket han också upplevde. Jag fick tag på min bok och satt med den en stund.

I alla fall. Idag fick jag ett mail med en överskrift om "braai in the township" (braai är grillfest typ). Men jag kände inte igen namnet och när jag klickade så visade det sig att det var han från biblioteket, Zein, som hade sökt upp mig via mitt studentnummer och undrade om jag ville följa med honom, hans fru och deras två barn samt ett par tyska utbytesstudenter som kom till Sydafrika idag, på ett braai i Ikageng, townshipet utanför Potch. Han skrev att det skulle vara kul att introducera de tyska utbytesstudenterna för någon som är open-minded.

Detta gjorde mig faktiskt väldigt glad. Hade tackat jag inte hade planerat att åka till Johannesburg. Befinner mig just nu faktiskt utanför staden, trodde de bodde lite närmre men det är en stad utanför som heter Krugersdorp. Jag har eget sovrum och har just tagit en sjukt skön, varm dusch så det är inte lite gött. Får hoppas att jag är pigg nog för en lång morgon dag - upp tidigt och åka in till staden, gå på marknad, åka buss till Soweto, Kliptown och sedan gå på apartheidmuseet. Det ni.

Nighty.

Kommentarer
El Sebbelito säger:

Kul att du har det gött! Idag bajsade en fågel på mig. Syns snart!

2014-06-07 | 18:17:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback