min första lektionsdag

 Vaknar av att det är regn som aldrig förr. Det har läckt igenom kökstaket där hemma, lyckligtvis bara på diskbänken av sten men det var ändå lite irriterande att gå upp 06 på morgonen bara för att inse att rengperioden ännu ej är över. Sen får man ju inte glömma att taket är av typ, gräs. Fast inte vanligt luffargräs utan tjocka rediga pinniga grässtrån, behandlade till perfektion för ändamålet och så vidare. 
 
Morgonen fortskrider. Sneglar på klänningen som jag köpte igår, den hänger framme sådär första-skoldagen-redo. Den har inte torkat på de tio timmar som har varit sedan tvättmaskinen, eftersom att även luften är fuktig. Det blir jeans, skjorta och gympaskor. Jag tror de flesta som bor här skulle anse att mitt val av skor är ett rookie-misstag, eftersom att skolan basically är översvämmad med en halv decimeter vatten vart man än går. Jag försökte vara smidig först men sedan suckade jag och gav upp, nu har jag rejält blöta fötter och skor. Hur gör dom andra? Barfota såklart! 

Min lektion i comparative politics skulle börja 07.30 och det sjuka är att den är på Afrikaans, men de som inte kan språket (jag och ett gäng till som förmodligen är Sydafrikaner från en annan folkgrupp, typ Zulu eller Zutu) får gå fram och lämna sitt studentkort till en översättare som räcker över ett par hörlurar som är sjukt obekväma, de liksom hänger från örat istället för att sitta på huvudet [nu kom min Café Mocha in, YES].
I alla fall, lektionssalen var fuktskadad så en utav bänkraderna fick åtnjuta regndroppar ifrån taket. Jag observerade detta förskräckt och satte mig en rad bakom. När läraren kom in satte jag i mina lurar och möts av en viskande kvinnoröst som börjar prata om social work, och jag inser då att jag har fått fel "kanal" eller vad man ska säga. Efter typ 30 min reser sig alla och går så jag är ju tvungen att fråga vad fan som pågår (fast trevligt) och tydligen så var lektionen bara rent informativ och vi ses igen vid nästa tillfälle. 

Så jag sprang i regnet och försökte göra lite ärenden på campus men tänkte sedan ungefär "äh, vafan, går nog in och surfar och käkar lite toasts istället" vilket tar oss till NUETdär ag sitter på De Jonge Akker, billigt och gott studentcafé där blöta människor sitter och surrar och jag ser ensam och poetisk ut vid ett vingligt bord med min dator och mitt kaffe.

 
Salut. 

Kommentarer
Julia säger:

Mitt i allt regn kan jag inte låta bli att tycka att det låter ganska härlig! Jag känner mig lite avis på allt äventyrande ;) Ta hand om dig! Kram

Svar: Underbart att du läser bullis! kramar
Annika

2014-02-03 | 09:39:56
Sara säger:

Kan inte mer än instämma med föregående kloka talare :)

2014-02-03 | 19:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback