Visste ni att...

 

Tänkte köra en liten "Visste ni att" från mitt liv här i Sydafrika.

Visste ni att...
♦ Idag åkte jag kommunaltrafik för första gången sedan jag kom hit. Istället för att promenera 40min från Mall så tog det ca 5-10min med s.k minibussar som kostar 10R och kallas för "taxis" här. Vi har inte åkt med dessa tidigare för att vi har blivit avrådda, men det var ingen fara. Det enda struliga är att det inte finns några skyltar om vart bussarna åker..

♦ Mitt mål på gymmet är att bygga armmuskler. Jag kommer fortsatt köra på ganska hårt och helst varannan dag; tycker det är jäkligt roligt och nu har jag betydligt färre lektioner inför slutexaminationerna så med eget schema finns utrymme. Måste passa på, gymmet här är fantastiskt och jag kommer aldrig hitta liknande i samma prisklass där hemma.

♦ Nästa helg ska vi besöka Elisabeth i Ikageng, hon jobbar hos våra hyresvärdar och har blivit en vän till mig och Ronja. Ikageng är ett township utanför Potch och när hon frågade oss varför vi aldrig varit där så visste vi nog själv inte varför så det är på tiden!

♦ En av våra vänner här har aldrig sett havet. Det vore otroligt fint att ta en tur till kusten och vissa hen havet, men det är tyvärr väldigt stora avstånd så då blir ett två-dagars projekt. Vet inte om det är realistiskt just nu.. Men det vore häftigt. 

♦ Sydafrikaner är makalösa tidsoptimister. Och de hör inte gärna av sig för att meddela att de blir sena. Igår skulle vi på en rugbymatch som var 45 minuter lång och personen vi skulle dit med strax före matchen blev 50 minuter sen så när vi kom fram var det alltså i princip slut. Och personen vi skulle umgås med ikväll sa för tre timmar sedan att hon skulle komma hit snart? Nu vet jag inte om hon dyker upp alls.

♦ Trots att jag har varit här i fyra månader så har jag fortfarande inte blivit inbjuden till hyrsvärdarnas hus. Vilket är lite awkward, för vi bor liksom i en del av deras hus med egen ingång och delar samma uteplats, tvättrum och så vidare. Men relationen är inte särskilt god och det har blivit värre på sistone... 

♦ En utav mina närmsta vänner här nere kommer antagligen att spendera hela hösten på ett Universitet i Sverige - håller tummarna!

♦ Varje lördag (om vi är hemma) kl 20 så är det tradition att titta på X-factor. Det enda roliga programmet som går på SABC kanalerna, de enda vi har. Det är inte en ny säsong men det fungerar fint, problemet är bara att dom kör enbart repris av resultatshowen varannan vecka så när vi åker härifrån kommer vi ha hunnit sett typ halva säsongen. Och då har vi varit här i fem månder. 

♦ Imorgon är det en månad kvar här. 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback