Va där väl en brai på fortet?


Den enda bilden från dagen fick bli, inte helt oväntat, på fortet.

Igår var jag på grilfest på fortet. Ja, som ni ser ovan så var det faktiskt ett fort. Christopher och Inger, ett Norskt par som har bott här i i några år har jag köpt ett gammalt hus och byggt om och det var här deras Brai (grillfest) ägde rum. De två, jag, en Nigeriansk rygbyspelare, Wouter och en Sydafrikansk sköning satt ute i värmen med deras hundar och drack öl, käkade god mat och roade oss. Det var verkligen en samling riktigt härliga människor och jag måste säga att huset med sina torn och med alla möjliga sorters säkerthetsanläggningar gjorde det hela mycket intressant. 

När det precis mörknat så var det skottlossning någonstans i buskarna bakom huset. Efter en ganska spänd stund så kom de i kontakt med grannarna och det visade sig att det bara var några som roade sig (varför inte skjuta lite på en lördagskväll liksom?). Anledningen till att man blir orolig här är ju för att attacker på hus som ligger i farmområden är oerhört vanligt. Fick berättat för mig att en utav deras grannar på andra sidan fältet blev ihjälförgiftad för ett par veckor sedan, och det är sannerligen inget unikt fall.

Och med den muntra informationen tar vi oss vidare in i festträsket! Efter grillat och några öl för mycket så gick vi in och tände en brasa - mycket mysigt. Tycker det är så härligt att befinna sig i ett annat land och lyssna på vad konversationerna handlar om, här kan det liksom vara berättelser om den gången man råkade köra på en grön mamba (världens giftigaste orm) , eller varför inte prata om zebrorna som står i hage på granngården? Det kommer ofta upp allvarliga saker i samtalsämnena, men fakiskt så kan humor vara ett ganska skönt sätt att bearbeta saker som händer i detta land. 

Efter en dag hemma hos dem så åkte vi in till Mystique bar och tog ett par öl till, men for hem lagom tills några i sällskapet beställde in Tequilashots..

Riktigt bra lördag hade jag, helt enkelt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback