Städer & tankar om Potch kåkstad



I brist på annat så får in dessa bilder tagna i Pretoria. Potchefstroom ligger knappt två timmar ifrån Johannesburg och knappt tre ifrån Pretoria. Men de fina städerna, typ Kapstaden, Stellenboch och Durban ligger väldigt långt bort. Det är så underligt att bara av det lilla jag har sett utav Sydafrika så är Potchefstroom i särklass bland det allra tristaste när de gäller landskap. Det är mest ett stort, platt område omringat utav ett stort antal farmar som föder upp boskap. Vädret är antingen oerhört varmt eller oerhört blött. Nu har vi exempelvis haft regn varje dag i över en vecka; idag var det översvämmat här utanför vårat B&B så till den grad att man inte kunde gå till våran dörr utan att dränka hela fötterna i en smutsig, stor pöl .Nu trivs jag ju bra här i Potch, trots detta. Det är framförallt ett tryggt område vilket måste vara prioritet före det rent estetiska, förstås.

Vilket leder mig till något lite mer allvarligt.
När vi åkte till lejonframen häromdagen så passerade vi ett stooort township som tillhör Potch (township är ett snällare ord för kåkstad). Plåtskul ihopklämda tätt intill varandra, blandade med små enplanshus i tegel. Vägarna i området är solklart underprioriterade utav kommunen, de såg mer ut som leriga hål. Bostäderna sträcker sig över en enorm yta; plötsligt är det logiskt att det är så stor befolkning i Potch, jag har undrat innan vart katten alla bor egentligen. Jag kan bara tänka mig hur omständigt det är för de som bor där i utkanten men inte har tillgång till bil och måste varandra längst vägarna tidiga morgnar för att kunna ta sig till jobbet. Huset jag bor i ägs utav ett par som verkar vara oerhört välbärgade och det känns faktiskt surrealistiskt när man passerar de fattiga områdena och inser att på grund utav allting man har hört så skulle man inte gå in dit. Men varje dag tvingas ju folk att gå dit. Och varje dag så tvingas folk också att hantera fördomar ifrån människor som mig själv, som sitter skenheligt med min laptop och känner medlidande men samtidigt inte skulle vandra in i området och prata med folk fastän Potch är en säker del utav landet.

Den är ett jäkla hyckleri ifrån min sida. Nu menar jag inte att jag har någon anledning att gå in i ett township "bara för att" och titta på människor  och le medlidande åt dem - vem är jag att ens förutsätta att folk inte trivs med sina liv baserat på min bristfälliga insikt? Det är bara min övertygelse att om förändrig ska ske så måste man sluta separera livsstilar på det här viset. Det är underförstått här att "vi vita har ingenting att göra i de svarta områdena" - till olika nivåer. Absurt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback