rädsla inför utlandsstudierna

Jag har inte somnat före klockan 04 på morgonen på två veckor nu. Förut var det mest dygnsrytm och praktisk oro, men jag kan meddela att den ny har bytts ut mot klassisk resfeber. EFTERSOM ATT JAG FLYTTAR TILL SYDAFRIKA OM FYRA DAGAR?!?! Okej, somliga anser att jag överdriver när jag säger "flytt" men jag vill hävda att eftersom att jag lämnade mitt egna hem i lördags och nu bor tillfälligt hos mina föräldrar för att därefter befinna mig i Sydafrika fem månader så får det räknas som att jag nog fan flyttar dit.

Sleepless lady.
Vad är det då jag ligger och tänker på när jag inte kan sova? Vad är det som gnager? Jag har kommit fram till att vad det gäller kurser och att skaffa vänner så är jag ganska lugn. Det jag är på riktigt orolig är för en enda sak och det är säkerheten

Vad kan man då tänka sig vara farligt i Sydafrika? eheheh.. INGET, skoja. Allt.

♦ Först av allt så landar jag i Johannesburg. HAHA. Inte nog med att staden i sig är en utav de absolut farligaste i världen med rån, mord och våldtäkt som ganska så vältetablerade brott; på själva flygplatsen blir 1% av allt bagage stulet. Man rekommenderas att inte ha ett skvatt av värde i sin väska. Hur jävla sjukt är det inte att jag inte kan ha någonting i min väska om jag bara ska åka ifrån flygplatsen omedelbart? Dessutom så räcker det för mig om någon stjäl min väska om det så bara är kläder i för JAG HAR INGA KLÄDER KVAR OM DOM BLIR STULNA. Damnit. Låt för fan min väska vara ifred? Sedan kan man inte bara glida in i en taxi heller. Det blir arrangerat upphämtning från skolan, jag pallar inte bli kidnappad dag ett. Lyckligtvis ligger skolan i en liten trevlig stad som heter Potchefstroom, inte i Johannesburg.

 ♦ Boendet. Jag har enbart bristfällig andrahandsinformation om mitt boende. Jag vet att det ligger 10 min från mitt Universitet. Att det är en liten stuga som ett par hyr ut vid sidan av sitt hus. Men jag vet inte om det finns grind, larm, vakt eller liknande. Och tro mig, när man söker på boende i Potchefstroom så kan man fylla i 12 olika alternativ på säkerhetsåtgärder som man föredrar till boendet, men "no security" finns inte som alternativ. Jag vill alltså bo på ett ställe där inga gangsters kan 1) kika in 2) bestämma sig för att det de såg var värt att skutta in och stjäla när jag är hemma alt. ligger och sover alt. skrämma livet ur mig när jag käkar frukost. TA FÖR FAN INTE MIN LAPTOP NÄR JAG ÄTER MIN MORGONMÜSLI. 

♦ Gångvägen till campus. Kan man gå med sin dator till skolan ensam? Kan man gå ute när det är mörkt, och i såfall själv med eller utan uppenbara värdesaker på sig?  Bör man cykla? Kan det ske värre saker än att bli bestulen? Seriöst, jag föredrar att bil rånad före allt. 

♦ Djur. Snälla snälla, låt det inte finnas ormar i buskarna i staden. Jag vill inte möta en giftorm påvägen till skolan. Jag vet inte hur man bör bete sig mot dem. Är de lättstötta?

♦ Hot. Okej att bli bestulen (eller inte okej) men blir jag knivhotad kommer jag grina och åka hem senare samma dag.

Fan, egentligen begriper jag inte ens varför jag blev så glad över att få bo utanför campus. På dagen känns det fantastiskt, men på sömnlösa natten så känns det som ett obehagligt, riskfyllt beslut. Såpass rädd är jag för säkerheten i detta mytomspunna land. Nämnas bör väl att ingen har sagt ett dyft till mig om att Potchefstroom skulle vara farligt, och det är dessutom en studentstad. 

Note: youtube-sökte precis på Potchefstroom och ett beväpnat rån dök upp på sida ett. No worries dude. 
(Dock dök det även upp diverse mysiga familjevideos och härliga campusgrejer).

"Lugna ner dig" tänker ni kanske. Jag vill hävda att när jag tar med mig mig själv, min dator som full utav mitt, mina kameror och tamejfan allt i min garderob som jag håller kärt PLUS mitt enda bankkort för att bo i ett farligt land 1200 mil bort, ja, då säger jag LUGNA NER DIG SJÄLV.

Varför, läser jag inte konsvetenskap i Nya Zeeland eller nått istället..? 



Kommentarer
Julia säger:

Det kommer att gå jättebra, trust me. Så fort du kommer dit kommer allt att fall på plats. Du kommer att veta exakt var du kan gå inte. Dessutom kanske det faktiskt är så att du kommer kunna röra dig helt fritt både på och strax utanför campusområdet :)Dessutom är du ju stark som en oxe nu efter all träning, så dom kan ju bara försöka ge sig på dig :P Det kommer att bli toppenbra!! :D

2014-01-23 | 11:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback