Marknad och shopping i Johannesburg - den första helgen


På parkeringen i Johannesburg.

Där står hon. Mardi, den ädla kvinnan som verkar uppskatta vårat sällskap lika mycket som vi hennes för hon bjuder med oss på alla hennes små upptåg. Det är hennes underbara Landrover, en bilmodells om jag föll pladask för efter alla eskapader i Tanzania eftersom att motorn klarar ALLT och dom brummar så härligt, man somnarn nästan. Förvisso ett udda skäl till att tycka om en bil... men WHO CARES. 

Jo, denna helg stod ett par saker på tapeten. Det var marknad i en gammal övergiven byggnad i lördags (okej, den var inte övergiven för det var marknad där men jag hoppas ni får en bild i huvudet). Medan vi väntade på Mardi som ju har bilen, så hamnade vi mitt i nollornas parad. Den går ut på att man bygger gigantiska figurer på ett flak och sedan kör man runt dem i stan och samlar pengar till olika studenthus och hej och hå - jag kan inte begrpa hur studentenra kunde göra allt detta själva i regnet. Fantastiskt coolt - se bilder nedan!
Markanden var trevlig, mycket typisk mat och diverse prylar. Köpte en present till brushan, så jag hoppas hon läser detta och tänker "jävlar måste jag vänta till juni neeej". Köpte även ett retro-fodral till min dator för det är ju såklart helt nödvändigt. Träffade lite andra vänner till Mardi och åkte och badade i hennes pool efterråt. En av hennes vänner var geolog och ville arbeta med att återhämta marker vid övergivna gruvor, han hade växt upp på en farm och kunde prata Zulu. Det är jävligt förvirrande med alla olika grupper och språk här men fascinerande att prata om och försöka förstå vad som är språk, folkgrupp, kultur.. Vad är identiteterna? Klassiska tankar hos en elev på internationella samhällsvetarprogrammet. 

Igår var det roadtrip till Johannesburg. Senast en vecka sedan när vi kom hit tänkte jag, kanske sa "hit kommer jag ju inte komma tillbaks" men tji fick jag för Mardi hade ärenden i ett köpcentrum och vi hakade såklart på. Det tar knappt två timmar till Johannesburg och man passerar massor med intressant på vägen, kåkstäderna utanför Soweto väckte en del tankar. Hon berättade att här bor man i "black areas" och "colored areas", sistnämnda syftande på mixed race. Vi pratade en del politik eftersom att det är val här framåt sommaren. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var orolig, ärligt talat verkar de olika partierna komma med absurda förslag som verkligen kan orsaka uppståndelse. Mardi är från Namibia men har koll på det mesta så stackarn blev förhörd av mig och Ronja under bilresan för vi är så himla nyfikna. Mer om detta i mer genomtänkta inlägg - det är en del mord och våld som diskuteras. 

Johannesburg har 4.4 miljoner invånare. Det är som jag föreställer mig att L.A ser ut till storleken; när man är i ena änden av stan tycks den sträcka sig oändligt då man kikar bort mot kulle efter kulle med höghus och aktivitet. Shoppingcentret var bortom fantastiskt, jag förstod direkt när jag kom hit att mina urtvättade linnen inte riktigt skulle kännas bekväma att ha till skolan så jag köpte lite klänningar och toppar. Jag tror det var Emil som sa att utländska sedlar ibland känns som monopolvaluta och jag håller med, det känns inte som att man spenderar när man handlar. MEN konsumtion är dumt så jag ska hålla i tyglarna när jag har en bra garderob. Uppenbarligen skulle ett par gummistövlar vara bra, men jag tog i alla fall med mig regnjacka (tack Erika för tipset!)

Och med denna vackert återberättade helg så tackar jag för mig. Internet är segt så bilduppladdningen vill sig inte riktigt. Later.
 
 Jag vet att jag ser lite posessed ut. Inte meningen. Eller...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback