tanken idag

Sedan jag läste en intressant ledare i DN om klimatförändringarna igår så har jag svårare att fokusera på mitt liv. Jag vet inte om jag vill flyga ner till Sydafrika och praktisera terminen efter, alla dessa långa flygresor och utspott av smuts i våran atmosfär gör mig alldeles illa till mods. 1,8% sannolikhet är det att vi når en 6-gradig ökning; ett worst case scenario. Det går inte att begripa hur människor kan fortsätta leva som vanligt med denna information. Jag gick in på DN's hemsida nyss och försökte hitta den igen, men tydligen var den så ointressant att den inte ens förtjänar en plats på förstasidan längre. 

Och när vi ändå är inne på ämnet miljö så kan vi röra oss från klimatförändring till miljöförstöring. 
Jag såg igår på facebook hur en bekants vän kritiserade Naturskyddsföreningens nya pedagogiska video om varför ekologiska matvaror är bra. Det gör mig helt ställd hur någon egentligen kan ta den videon, lägga upp och skriva om hur lurad man är om man köper ekologiskt. Och han är inte ensam. Det är tydligen svårt att förstå att gifter inte är bra på för miljö eller människa. Det är tydligen inget konstigt med att argumentera mot bättre hälsoförhållanden för arbetare eller en bättre framtid för oss själva, nej, bättre kritisera de som gör ett bra jobb.

Jag vaknde upp till galenskapen en dag till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback