klimatångest

Idag så är jag helt sänkt i hjärtat.

Just nu sitter en vän till familjen, Dima Litvinov, häktad i Ryssland på grund utav en fredlig Greenpeace aktion mot oljeborrning i arktis. Ryssland anstränger sig rejält för att hitta skäl till att fängsla honom och 29 andra aktivister för piracy, ett brott de inte har begått. 15 år fängelse är straffet som hänger över deras huvuden.

Detta väcker mycket känslor i mig. Det bultar i miljöådrorna. Jag vill sålla mig till alla hjältar, omedelbart. Avbryta min utbildning och byta spår. Jag är inte ämnad till något annat än att arbeta för en frisk luft, icke-modifierade matvaror, biologisk mångfald, bromsad klimatförändring; vi behöver se på världen på ett nytt sätt. Vi måste vårda det som när oss. Och det gör ont, när jag ser på dem som sliter hårdats. De som sitter i fängelser. De som ser sina skogar skövlas till marken. De som arbetar på center för utrotningshotade arter och ständigt står med vatten upp till hakan för att det helt enkelt inte ser så ljust ut. Alla dem som intensivt försöker föra oss andra samman i en fråga som berör oss alla. 

Jag funderar på min utbildning, fred och utveckling. Och jag blir rädd att göra skada; tänk om den utveckling jag kommer att arbeta för kommer vara en som inte är god för miljön? Tänk om biståndsprojekten jag står i täten för inte kommer att vara hållbara? Kortsiktiga lösningar i god välmening som sedan ändå kommer att kastas omkull när miljöförstöringen kulminerar.

Det är så det känns idag. Det känns som att jag inte förstår hur jag någonsin ska kunna syssla med någonting annat än att försöka väcka liv i folk som lamt konstanterar att dom "inte orkar bry sig" och återgår till sitt. Dom som vet men inte vill är nästan värre än alla skeptiker där ute i världen. Sen hur man nu kan vara skeptisk till en miljöförstöring som är ett faktum är en annan femma; det är en ganska fascinerande nivå utav ointresse för det som är viktigast för en själv och för resten utav jordens befolkning, människa som djur och natur.

Idag så känns det inte så behagligt, alltsammans.  


Screencap från Greenpeace.se  Gå in här för att protestera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback