betyg på min honungshårtvätt

Dagen efter första honungstvätten:
Igår när mitt håret hade torkat ordentligt så kändes det fräscht. Det var inte fett längre, men hade heller inte särskilt mycket volym. När jag gick upp imorse så hade håret däremot fått en fin volym och kändes, till skillnad ifrån vad jag brukar uppleva efter en natt, mycket fräscht.

Håret blir lent, doftfritt och jag känner nu hoppet om att eventuellt kunna tvätta håret varannan dag istället för varje.

Så hur går det till?
Man tar en matsked fast honung. Spär ut med ljummet vatten (väldigt lite) så att det blir en smet. Sedan tillsätter man detta i torrt hår, fokuserat i hårbotten och eventuellt även i topparna. En matsked räcker gott och väl även för mig som har långt hår - sedan är det bara att skölja ur med ljummet vatten. 
Jag har inte prövat om resultatet står sig när man fönar håret efterråt, jag försöker numer undvika miljöovänliga värmeprodukter och hårfönen som sliter på håret (dock kommer jag garanterat behöva det ibland). 

Det som gör honungstvätten lite mindre lockande än vanlig hårtvätt är:
1) Det är dyrare (en matsked är ganska mycket i en burk honung). Nu jämför jag med om man tvättar håret varje dag och använder ett vanligt schampoo för 20-30 kr från en matbutik. Däremot så är det förmodligen inte särskilt mycket dyrare om man använder ett schampoo i högre prisklass, exempelvis ett mer miljövänligt. Dessutom måste man inte ha ekologisk honung som kostar mer. Jag har inte gjort några beräkningar på detta utan talar ur hatten, så att säga. 

2) Det ska tillsättas i torrt hår vilket gör att man får gå omkring några minuter ganska kladdig. Sedan när man sköljer ur, i ljummet vatten, så känner man satt man blir lite kladdig på kroppen. Den känslan försvinner när man har handduktstorkat sig efter duschen men gör duschupplevelsen snäppet mindre trevlig. 

3) Jag upplever att håret tar lite längre tid att torka ordentligt. Detta kan mycket väl vara någonting som inte stämmer. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback