Googlade "women are"


Ni har säkert sett detta förut; en printscreen som påvisar någonting oerhört problematiskt. Googlar man t.ex women are, women should och så vidare dyker där upp alternativ som är, enligt mig och förhoppningsvis många med mig, motbjudande. 

Jag har hört det så många gånger.
"Men tjejer ÄR ju inte lika sköna"
"Men tjej är faktiskt inte så roliga"
"Men tjejer har inte lika bra humor"
"Men tjejer ÄR ju inte lika bra på sport"

Det är inte okej att;
1) att ta en individuell erfarenhet och genom den hävda att det inte kan vara på ett annat sätt ("jag har inte träffat någon tjej som är roligare än mina killkompisar")
2) att ignorera det faktum att tjejer i detta samhälle väldigt ofta upplever att de inte vågar ta plats samt att de blir dömda om de är för högljudda - vilket alltså innebär att personligheter inte kommer fram i sin fulla rätt
3) att ignorera det faktum att i ett samhälle där mannen är en norm så anses beteenden som är betecknade som "manliga" att vara mer okej. Jargongen i ett killgäng anses vara mer skön och avslappnad och härlig. Det finns en oerhörd tolerans för grov humor till exempel. Skulle jag (i egenskap utav det som förväntas av mig som tjej) säga emot så skulle jag anses oskön, även om skämtet ifråga skulle vara någonting som jag ansåg kränkande. Skulle jag däremot skratta med eller bygga på skämtet så skulle jag mycket väl kunna få höra "att jag är skön för att vara tjej".

För det talas ofta om det som ett undantag, det där med sköna tjejer. Tjejer är ju komplicerade, skitsnackande, ytliga och långsynta. Medan killar är enkla, raka, och inte så känsliga. Detta är någonting jag är oerhört trött på att höra. Det finns väldigt mycket direkt och indirekt inom umgängeskretsar som talar för att dessa uppfattningar lever vidare.

Det var väl det jag ville skriva idag.
Hejs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback