behovet av feminism


Den här videon är väldigt talande, se den om ni har några minuter över. Lite utdrag ur media och män som som figuererar i media och lyckas förnedra kvinnor på diverse sätt.

Senast igår kollade jag på komedin We're the Millers tillsammans med min kille. Först tyckte jag att filmen var rolig på ett härligt, drygt sätt [nu kommer spoilers så sluta läs om ni vill se den]. Sedan så upptäckte jag att ena huvudkaraktären, mannen, kom med äckliga kommentar mot den andra huvudkaraktären, kvinnan. Detta eftersom att hon var strippa i filmen och det var mer än en gång som han försökte använda hennes kropp för att få någonting i filmen. Dessutom slängdes spydiga kommentarer om hennes jobb åt hennes håll regelbundet under filmen. Jag kan se en karaktär för vad den är ibland och tänka "han är helt enkelt ett svin i filmen, det är en del utav handlingen", men när hon sedan ser på honom med hundvalpsögon, försvarar honom och sedan givetvis faller för honom så känner jag bara BLEH! Det är ett så tydligt budskap "Säg vad ni vill till kvinnor som strippar, de får ta det med tanke på deras yrke, de ska vara tacksamma om du inte förolämpar dem och det får inga konsekvenser för dig".
Droppen gick när en stor scen går ut på att de är tillfångatagna utav Mexikanska droghandlare som vill döda dem. Och vad händer? Jo, droghandlarn Pablo får reda på att hon är strippa och helt plötsligt vill han inte döda dem dirkt längre, hon ska strippa lite först. Så en lång, pinsam scen följer där Jennifer Aniston strippar runt i nån lagerbyggnad för ett par mexikanska gangsters och vips så lyckas hon distrahera dem och fly. Halleluja och så vidare.

Jag är starkt emot strippklubbar. Det har jag inte alltid varit. Jag är helt för rätten att arbeta med det om man vill, och jag vill inte att det ska ske ett missförstånd där alla strippor framställs som svaga offer. Men nu är det faktiskt som följer; det är inte så det ser ut i världen. Många kvinnor världen över hamnar där av skäl som inte är relaterade till ett glädjesamt, fritt val. Jag är för en fri sexualitet, ett öppet samhälle där man får tycka kroppar är sexiga. Men i ett partriarkalt samhälle så kan kvinnan inte göra rätt. Jag har hört hur man talar om strippor. Det är social acceptabelt att gå på en strippklubb, och det är inte straffbart att tala om kvinnorna som objekt. Det är snarare helt okej att skämta på deras beskostnad! De får skylla sig själva som står där. Det gör ingenting om man kommer med sexistiska, nedlåtande kommentarer. De är ju strippor.

Utopi:  I ett optimalt samhälle hade man respekterat alla oavsett deras kön yrke och då hade strippklubbar fungerat; och tänka sig, om det nu hade varit så att det var ett fritt val så borde det ju finnas lika många män som älskar att strippa, om det nu är så oskyldigt och skoj. Alla skulle titta på alla och det skulle vara glatt och lättsamt och man skulle vara välbetald och inte dömd utav sin omgivning. 

I dagens samhälle: För kvinnliga strippor kan det innebära human trafficking, sexism, förnedring och skuldbeläggande. Om man är man däremot så blir man generellt sett inte utfryst om man älskar strippklubbar så man förlorar inte särskilt mycket socialt. Jag känner många som har gått på strippklubbar. Dom verkar inte inse att dom har gjort någonting som bidrar till dålig kvinnosyn rent generellt samt hos dem själva, samt faktiskt lagt pengar i fickan på de som bedriver verksamheten. 

Obs! Jag säger inte att alla strippor och alla strippklubbar är små helveten på jorden Det finns alltid undantag, men dessa ska inte få ursäkta en bransch som i överlag bidrar till ett samhälle där kvinnor inte har samma status som män.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback