"Höhö, är det din vecka eller?"

 

Nu ska jag diskutera någonting som jag har gått och funderat på i dagarna. Det var ett tag sedan jag bloggade aktivt och det märks säkert i det jag har skrivit. Det är lite hackigt när jag försöker formulera mig så ni får ursäkta detta (jag skyller på att jag studerar på engelska och skriver uppsats nu i dagarna).

Följande situation är ni säkert bekanta med:
 
En kvinna är upprörd av någon anledning. Hon uttrycker detta. Eller så upplevs hon vara lättretlig i en situation när detta mycket väl kan ha haft legitima skäl. I alla fall, så får hon responsen "har du mens/pms eller?", "är det den veckan eller?".

Nu vill jag förklara varför detta inte är okej. Mens är en biologisk förutsättning för att kvinnor ska kunna få barn. Vi föds med kroppar som såsmåningom får regelbunden mens. Mensen i sin tur kan resultera i regelbundna smärtor i magen som gör att man inte orkar mer än att ligga ner och ta djupa andetag. PMS är i sin tur ett hormonellt betingat tillstånd som kan uppstå redan innan mensen, vilket inte verkar vara allmänt känt hos de som så gärna kopplar dagarna med menstruation till irritationen. I alla fall. PMS kan vara mycket jobbigt för många kvinnor. Jag själv kan bli oerhört nedstämd. Det är någonting jag lever med regelbundet; att känna mig  genuint deppig.

Det jag vill komma fram till här är att kvinnor har mens, och ibland har de PMS*. Vilket vi alltså inte kan styra över. Därför är det för mig ett problem att det är socialt accepterat att använda detta emot kvinnor. Särskilt problematiskt känns det att jag som eventuellt objekt för ett skämt förväntas spela med och reagera lättsamt när jag egentligen blir stött och undrar hur jag på bästa sätt ska medla det till personen som driver med mig. Det är ett förminskande av mig att använda detta som ett vapen i exempelvis en diskussion där jag blir upprörd. 

Viktigt är det också att påpeka att PMS och menstruation inte ska ses som en svaghet. Jag menar inte "det är synd om oss kvinnor, vi är sköra". Det jag menar är att vi har ett fysiskt tillstånd som faktum kan vara oerhört besvärligt, är återkommande och sombör bemötas med respekt och förståelse. 

Icke att förglömma: Jag har inte lingonvecka, jag har mens. Det är inte ett farligt ord. Det är tråkigt för mig att behöva bry mig om hurvida någon tycker att det är obekvämt när jag säger det. Jag är tjej, jag får mens, deal with it. Det är extremt kränkande att bli bemött som att man är äcklig när man säger att man har mensvärk. Dessutom så kan jag komma på mig själv med att inte våga berätta att jag behöver gå och köpa tamponger helt plötsligt, jag gör för vana att hitta på någon annan ursäkt att småspringa till pressbyrån mitt i en fikastund på biblioteket. Någonstans inom mig är det programmerat att jag kanske borde skämmas lite. Not cool.

* Jag har förenklat beskrivningen av PMS och mens eftersom att jag ville skriva ett inlägg som var någorlunda kort och rakt på sak. För att jag är trött. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback