en berättelse om risvin för den som har en stund över



Risvin.
Denna alldeles särskilt unka dryck från Asien, som av obegripliga skäl har nått stor popularitet. Förvisso så är väl inte vodka särskilt gott heller... Det är populärt för att det är alkohol. Nu har vi rett ut det!

I alla fall så har detta risvin, på burk av alla former, kommit till mig från en nyfärsk Japanresa. Min äre vän Sebbson har just kommit hem ifrån en långresa. Ädel som han ju är så tog han med den här gåvan till mig!

Jag och risvin har en historia
. Det började med att jag faktiskt köpte en flaska i Japan 2008, som jag trodde var någonting helt annat (körsbärsvin) och därför blev lite smått överraskad av att det smakade allt förutom just körsbär. Där och då hade jag aldrig anat vilka mängder utav denna dryck som skulle hällas i mig vid senare tillfälle.

ALLTSÅ. När jag var på Borneo så hade ett par utav våra guider som största hobby att hälla i oss risvin.
Där dricker man det i princip hembränt ur små plastflaskor eller stora krukor. Till en början så var det en kul grej, som därefter mynnade ut i en hysterisk kavalkad av tillfällen där man fick undvika till varje pris att bli övertygad att ta en shot eller två eller tre eller fyra. Det finns en video på mig i en utav mina värsta fyllor någonsin (dock självvalt och mycket kul) då jag stjäl micken från en sångerska och börjar vråla på Malaysiska. Därefter råkade jag helt random spela en begravningslåt på gong, varefter jag hoppade upp på Lasses rygg och blev buren över en parkeringsplats in i mörkret. Morgonen efter vaknade jag utan sängkläder med två väldigt roade rumskamrater som berättade om mina upptåg under natten. Det är ingenting jag är stolt över, men jag minns hela det dygnet som såpass bisarrt att jag ändå njuter av att tänka på det.

Vi hade utlovats några harmoniska dagar med lite lära i jordbruk och annat nyttigt.
Det visade sig att det inte var säsong för någonting och vi slutade upp på en veranda i en by utan närliggande naturupplevelser. Våra guider insåg efter ett par dagar med framtvingade aktiviteter (däribland en fiskfarm och en nedstängd fabrik) att det var dags att röra om lite i grytan och slängde därför ihop en spontanfest på vandrarhemmet. På festen erbjöds chicken nuggets, gongspel och enorma krukor med risvin som man skulle tävla i att dricka ur. Jag antog utmaningen och ställde upp mot våra guider. Min annars väldigt vilande tävlingsinstinkt drog igång och jag drack som en idiot. Jag besitter nämligen en metod att dricka saker utan att känna smaken, och kan därför om jag vill hälla i mig mycket stark och illasmakande alkohol utan att störas utav detta nämnvärt. En helt värdelös egenskap som jag inte rekommenderar. Jag vann mot guiderna; bigtime. Därav slutade kvällen som den gjorde.

Här nedan ser ni begynnelsen utav denna kväll.
Risvinet som jag fick av Sebbe? Det ska jag åtnjuta på midsommar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback