dagens wtf



Jag reagerade på en sak när jag läste dagens DN. Det var en liten inforuta på de där sidorna som alltid finns för utfyllnad (ni vet, där det står hur många kameler som finns i Sverige och annan mysig information). I denna inforuta stod det i alla fall om en person som utsetts till "Världens bäst kvinnliga kock".

Nu läser jag kanske inte lite för mycket i detta men jag klurar på varför man har separata tävlingar för män och kvinnor i just matlagning? Jag vet inte, det känns inte som att det är någon medfödd skillnad på den fronten direkt och jag är lite trött på det allmäna behovet av att separera de två könen.

Det var dagens wtf. Jag har funderat oerhört mycket på just könsrollerna på sistone.
Det finns en reklam på TV där en man vädjar till sin tjej och säger någonting i stil med "men snälla, min kompis flickvän har ju tillåtit honom". Och jag tyckte den reklamen var typiskt problematisk för att den spär på stereotyper som fan, särskilt när den dessutom var skapad för sportbranschen (sportbladet tror jag?). Personen jag såg reklamen tillsammans med tyckte dock att jag överreagerade totalt och att reklamen var mycket harmlös. Men är det inte precis såna här uttjatade normer som ställer till det?

Mer på det ämnet inom kort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback