fångenskap


Näsapa, 29/9 -10 Lok Kawi, Borneo

Att ha djur i bur är i sig sorgligt (som fågelägare sedan länge önskar jag mina nymfkakador frihet, men jag var barn när jag fick fåglar och jag tänkte inte så då. Det är självfallet igen möjlighet att släppa ut dem här då de härstammar från Australien).

Men en sak som är extra hjärteskärande är när ett djur i bur kan höra sina artfränder som lever fritt brevid. Den här näsapan bodde infångad i en park som låg i regnskogen, och jag kan bara tänka mig att den kände sig stressad och olycklig.

Kom att tänka på detta när jag kikade igenom mina bilder från Borneotiden. Det var knappast en rolig förstautflykt, att gå till en djurpark tillsammans; jag undrar vad arrangörerna fick den totalt obriljanta idén ifrån. Vi alla i gruppen kände mest; Vi är på Borneo för fan, släpp ut oss i regnskogen.

Och dit kom vi tll slut!
Här sitter ett gäng fria näsapor i Kinabatanga rivers regnskogsområde;


det var för övrigt en urmysig båttur...
Vi såg stora Hornbillfåglar, giftormar, krokodiler, kattdjur, kingfisherfåglar, macawapor och ett par andra djur under dagarna vid floden benägen på norra Borneo, södra Sabahområdet.





På nattvändan så satt vi tätt ihop i båten när vi såg ett par lysande krokodilögon sänka sig under vattnet, och under en eftermiddagstur blev vi så blöta att vi var tvugna att gå i fuktiga kläder länge. Den höga luftfuktigheten på ön gör det nästintill omöjligt för kläderna att torka helt om de inte ligger under stekande sol.

Ah.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback