vi föddes i rätt ände av världen

För första gången sedan jag kom hem så har jag tagit mig tiden att läsa morgontidningen, artikel för artikel. I detta fall är det gårdagens DN. Det står förstås en hel del om uppror, skador, bångstyriga presidenter och annat som är resultat utav rådande inrikes och utrikeskonflikter.

Men så är det vid denna lilla notis jag fastnar.

"Skolelev gripen för hädelse
PAKISTAN. En pakistansk skolelev har gripits för hädelse, anklagad för att ha förolämpat profeten Muhammed i en skoluppgift. Gripandet väcker hård kritik och kastar nytt ljus över Pakistans stränga hädelselag. Den 17-årige pojken bad om ursäkt för vad han skrivit, men det godtogs inte av skolan som skickade vidare uppgiften till polisen som valde att gripa pojken. Under polisförhör ska han ha skylt ifrån sig på sina kusiner som är bosatta i Norge.
- De sade att de levde lyckligt i Oslo medan jag gick i mosken här och att ingen hindrade dem från att uttrycka sina åsikter där, sade han."

Att inte ha rätten till sin egen åsikt..
Fångar i världen, jag känner med er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback