2011

2011.
Kära tid, du har överraskat mig.
Du har tagit perspektiven ifrån mig; jag vet inte längre vad som är nära i tid och vad som inte är det. Jag är inte gammal – jag är ung, men jag har så många år bakom mig ändå, och tiden har varit så använd, medan somrar går fortast och vinterdagarna alltid känns lite mer lika varandra än i de övriga säsongerna.

Jag påbörjade året med att komma tillbaks. Asien och sedan Danmark i min rygg, lite smått fnittrig, och med vänner som jag alltid kommer att dela regnskogen med, men med kvarliggande sorg som behövde bearbetas. Jag förstod inte allt som hade varit, och jag spenderade många timmar med att se på fotografierna tagna utav mig själv.

När människor beger sig och sedan kommer hem, säger de ofta att de förvånas utav att allting verkade ha stått still. Jag for iväg i fyra månader och visste väl inte att det skulle se så annorlunda ut, så fort, när jag kommit hem. Jag ser tillbaks på morgnar där fönster visade mig nya utsikter. Jag börjar glömma allting förutom konturerna på hårda ord som förändrade allt, och det var de förändringar som samtidigt hjälpte mig ur rastlösheten, och de har inte ännu återgått till vad de än gång var.

Mellan tågresor och timmar bakom butiksdisken så lyckades jag få det där jobbet. Det bland annonser som hade känts rätt, som ledde mig till en intervju där jag svettades nervöst och undrade varför de inte hörde av sig, ända till den förmiddagen i ett danskt kök där telefonen ringde med ett glatt besked. Ett nytt liv, eller åtminstone en bit utav allt vad livet är, en som gärna fick ta stor plats medan den varade. Det var faktiskt så pass givande att under en kort period tänkte jag inte på att jag faktiskt väntade ett annat besked.

Så jag roade mig. En tripp till Irland med min älskade gav en stormig dagstripp längst en kust som kände som vår egen där och då. Besök från Schweiz, som gav glädje när det samtidigt hände svårare saker omkring. Landstället med bästa, mörkblåa västkustkvällar med dragspel och träbryggor under våra fötter. Sommar som alltid går så fort. Ny luft i lungorna.

Antagen.
Att välja mellan två liv; välja bort ett gott för ett annat.
Min förmåga att inte vilja fatta beslut som är stora orsakade huvudbry och många knepiga stunder med en hjärna i högvarv, men jag tackade ja. Och jag sa upp mig. Inte för att flytta in i en egen lägenhet i en stor studentstad där jag har bekanta någorlunda i närheten; jag la mig på en luftmadrass på golvet hos en främling för att lära känna henne och många fler främlingar som skulle bli vänner. I en småstad där grönskan ligger tätt så har just jag, och just de människorna, blivit en klass. Och mitt liv där nere har blivit bra mycket tack vare dem.

 

Plötsligt har jag gått och blivit smålänning. Jag har blivit med lägenhet. Och jag tror att det jag gör och det jag lär mig kan komma att bli någonting väldigt, väldigt bra i framtiden. När folk frågar vad det är jag läser brukar jag skämta och säga att jag ska rädda världen. Men lite allvarlig är jag. För om jag inte trott att min utbildning skulle göra skillnad så hade det inte varit Småland som jag åkte tillbaks till om en vecka.

År.
Vad spelar de för roll egentligen, när allt vi behöver är våra dagar?

Jag skulle inte kunna säga att 2011 har varit på ett särskilt sätt. För bland oro har jag funnit kärlek, och i sorg har jag funnit styrka, och i dagarna och människorna har det funnit massor av lycka och glädje. Och mod. Jag har blivit modigare nu.

Så nu ska jag klä mig läcker, skratta och ha samma känslor inombords som jag brukar.
Och imorgon kommer vara en ny dag, precis som idag är en ny dag efter igår.

Tack 2011, jag tänkte låta 2012 bli minst lika härligt.

 



Lite bilder vore gött va?

 

Januari

Vandrade omkring med min backpacker-rygga och allt vad det innebär, i ett minusgradigt Köpenham de första dagarna i Januari. Bodde hos min nya bästis Lasse.


Jag tog med mig Berthine ut på en raggninstur i stan. Störd kväll!


Hade en sjukt kul kväll, men det var ju Carros avskedskväll för hon skulle flytta. Buuuhuuu!!

Februari



Följde med syster yster till hennes underbara häst.


Kim kom till Stockholm och åt lite korv.

Mars



Jag och Bella lekte runt i stan enligt äkta "Jag och Bella" anda.



Åkte tillbaks till Danmark och hängde med Lassiboy. Vi gick till Chrisiania.


April




Var ute och flängde med störsköningar.


Passade såklart på att hälsa på mer djur.


Påsk!

Maj

Såg lite för allvarlig ut för det fantastiska vädret. Wtf.



Sommarhäng vid vattnet med precious.


...sen åkte jag till Irland och Nordirland med na!!






Juni


Ramlade runt ännu mer och jag fick min störda fascination vid magtröjor.





Åkte söderut, till Danmark och Lund. Ädle Sara tog studenten!



Gick modevisning med precious, för Emmi och Alex design.

Juli

Kliade lite på Krakken.



Under bara Lina kom på besök från Schweiz!





Kom tillbaks till Resö, äntligen. Som alltid har mitt hjärta.

Augusti

Blev Indian




Hade lite avskedsfest innan jag drog. Finns bara awkward foton från den kvällen. Haha.





Var helt sinnessjut nervös och stack ner till Småland för nollningsveckan på ISP.

September






Det var ett jävla festande. Det var det.

Oktober



Lägenhet!!






Mera fiesta!


Och lite foto.

November




Mera fiesta.




Finbesök från Carro, med promenader och en skitskum utekväll.

December

Har inte fotat särskilt mycket under December. Lär väl bli ikväll på nyår då:)



Baaar med underbaaara!


Kommentarer
Emmi - pysslar och designar säger:

vilken fin sammanfattning :) gott nytt år!! kram

2012-01-01 | 20:40:58
Bloggadress: http://emmiavergren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback