newsflash: te är könsneutralt!

Någonting som sker ofta här i butiken är att kunder som ska köpa te som present väljer att berätta för mig specifikt vilket kön personen som ska dricka teet har.

De säger någonting i stil med "Kan du rekommendera en sort? Det är till en kvinna." Sedan förväntar de sig att jag ska slänga fram söta, fruktiga teer. Eller te med små hjärtan i. Vilket jag också gör eftersom att om jag faktiskt tar ut svängen och rekommenderar någonting med lite sting i, då ber de istället om ett som är sötare.

Ungefär som att när kvinnor föds så programmeras vi till att tycka om vissa smaker. Och män föds till att sukta efter tunga neutrala teer, rökigt te från Kina, te som är fruktiga men inte för fruktiga - god forbid! - eller så kan det fungera med något sött så länge det är någon utav klassikerna Rabarber&Grädde eller Södermalmsblaning.

Jag svär. Jag kommer inte kunna gissa mig till vad en total främling tycker om bara för att jag får berättat för mig att denne är typ tonårstjej, äldre herre eller tycker om hundrar och långa promenader.

Get it togheter people!




Kommentarer
Linn säger:

Jag ombads rekommendera en bok till en 75-åring.

...

FÖr att alla 75-åringar har ju samma boksmak. Det vet ju alla!

2010-09-19 | 01:04:06
Bloggadress: http://imunwritten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback