Tjejtidningar

Jag har bojkottat tjejtidningar en längre tid nu. Senaste gången jag köpte en var i somras, snart ett år sedan, när jag och Jenny var i Grekland och försökte vara lite glamourösa vid poolen. Men that is it.

Anledningen till detta är klart och simpelt att jag påverkas negativt utav dem. Det tror jag många gör. Bakom rosa rubriker, stylingtips och leende modetjejer gömmer sig en underton utav du får vara den du är bara du är det på rätt sätt. Och rätt sätt är nog rent generellt någonting många inte är på egentligen. Även om de försöker. Speciellt med tanke på att rätt sätt ändras i takt med säsongerna.

Igår fick jag hur som helst ett gratisnummer utav VeckoRevyn i en goodiepåse när jag var på Stockholm Cosmetics releasefest. Det är en jättesnäll tjejtidning. Glada leenden, till synes ganska sunda modeller och en i överlag ganska kravlös ton. Och visst, det kan ju vara trevligt.

...men allvarligt nu. Behöver vi verkligen det här?
Det var ett extrastort nummer och det innehöll verkligen ingenting. Samma gamla sextest för att se om du duger i bingen (det gör man aldrig), samma gamla omslag (Elin Kling som ser glad ut), samma gamla innehållslösa kändisintervju (intervjua en Hollywoodskådespelare och fokusera på hur snygg han eller hon är). 
Frågespalter där någon ska vara expert på sex. Hur är man ens det? Räcker det att man knullar ofta eller ska man göra det på något speciellt sätt? Relationsråd som fullkomligen ryker utav självklarheter folk borde kunna klura ut helt på egen hand. 

Hela industrin med tjejtidningar känns bakåtsträvande. Unga tjejer är inte dumma, men vi är ofta lättpåverkade. Om då tjejer som har problem med självkänslan plötsligt börjar se upp till kvinnor som då till exempel Elin Kling, som gjort sitt namn genom modeintresset, då är det klart att det snurrar till sig lite i skallen. Då börjar man kanske tänka att det faktiskt är värdefullt att vara trendig här i livet. 

Kalla mig cynisk och tråkig, men jag tror inte det är värdefullt.
Inte när det används i syfte att få bekräftelse på att man är bra.


Kommentarer
Jenny säger:

Right on. Du är inte cynisk, du är realistisk :) Du ser saker för vad dom egentligen är, på ett klokt o bra sätt :)



Väldigt sällan jag köper tidningar jag med. Det enda jag kan köpa, ifall jag köper nångång, är enbart mode/smink -tidningar för det är trevligt att titta på :) hehe

2010-05-13 | 14:20:21
Linn säger:

Alltså. Ibland när jag läser din blogg undrar jag om vi egentligen är samma preson. Fast liksom olika.

Typ nu...!

2010-05-15 | 23:16:43
Bloggadress: http://imunwritten.blogg.se/
Annika säger:

Jenny: :) Jomen sminktips och hårstyling etc är på ett helt annat sätt. kul att se på för inspiration utan att må shit hehe.



Linn: Vet du hur ofta jag tänker det när jag läser din blogg? haha, vi verkar ha massor av likheter vi har bara otroligt olika sätt att vara på.

2010-05-16 | 11:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback