Missbruk

Jag önskar att jag inte behövde tro på ondska.
Jag vet att människor utan empati finns. Människor som inte känner moraliska rätt och fel, men vars ögon är vidöppna för alla ekonomiska möjligheter. Som ser vinning.

Vinst, vinst, vinst.

Är god ekonomi ondska?
Näe.

Missbruk är ondska. All makt som går att missbruka.
Tydligen till vilket pris som helst.

Jag läser om en by i Sierra Leone, där ett kinesiskt företag har köpt upp all mark för att odla sockerrör. Det enda alternativet för människorna i byn är att jobba på dessa plantage. I en rapport skriven av en inspektör från FN beskrivs det hur arbetare vid flertalet tillfällen mist kroppsdelar då de har trampat ned sockerrör i krossmaskiner barfota. 

Jag läser om arbetsförhållandena för människor på bananodlingar i Ecuador. Människor som förgiftas och tar skada dagligen för att deras alternativ är att säga upp sig och svälta. Eller se sina familjer svälta. Det är inte för att vi ska få äta nyttiga bananer. Det är för att någon blir rik för att vi äter dessa nyttiga bananer.

Vinst, vinst, vinst.

Det borde finnas AA-liknande möten för folk som missbrukar makt och pengar.
Möten där storfräsare på företag får sätta sig i en ring och säga

"Hej, jag jobbar för ***** och jag är maktmissbrukare"

Hela gruppen skulle få sänka sina huvuden och generat se ner i golvet då de en för en erkänner vad de gjort sig skyldiga till. Huvuden skulle skakas på, tårar skulla skulle rulla, och skammen skulle ställa sig överst.

AMM - Anonyma Maktmissbrukare.

Välkommen till mötet era jävla svin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback