Jag spinner vidare på din insändare



Idag kunde man läsa följande korta insändare i metro;
"Bojkotta allt med palmolja
snart har hela indonesiska Borneos regnskog förbandlats till jättelika palmoljeplantager. Palmolja används i smink, mat, som s.k miljövänligt bränsle etcetera. Vill du rädda de sista orangutangerna och andra vilda djur på Borneo - sluta använda produkter med palmlolja
ORANG"

Därför vill jag berätta någonting för er.
Om vi fortsätter skövla regnskog i den takt vi gör idag, så kommer denna att ha försvunnit lagom till år 2050. Detta resulterar i en enorm artförlust, inte enbart vad det gäller djur, utan också växter som ofta används till läkemedel. Men utöver detta är det faktiskt så att träden som skövlas har absorberat oerhörda mängder koldioxid som släpps ut i atmosfären och påskyndar den globala uppvärmningen.

När skogen skövlas gör man det för att ha palmodlingar, för att föda upp boskap till skinn och läder, samt i viss mån för att tillverka möbler och papper.

Företaget Unilever producerar palmolja till bland andra Knorr, GB, Lipton, Axe, Sunsilk, Becel och Skippy. Ni ser detta genom att det stora "U":et på bilden ovan finns tryckt på förpackningen.

Det fantastiska är att från och med 2015 tänker Unliever enbart använda sig utav palmolja som kommer ifrån hållbara källor. Dock är det tre år dit. Jag klarar mig i alla fall utan soppor ifrån Knorr under den perioden. Den största utmaningen blir tre somrar utan GB glass... men jag tänker inte vara med och bidra till regnskogsskövling när jag faktiskt kan välja att inte vara det.

Unilever ska cred för att de har valt att ändra på sig, och förhoppningvis håller de sina löften. Dock finns det fortfarande mängder med varumärken som fortsatt kommer att exploatera regnskog, så rara ni, läs på innehållsförteckningen.

Vi har alltid ett val.

Kommentarer
Brush säger:

Japp, antingen så gör vi ingenting. Eller så gör vi nånting!

2010-01-26 | 18:36:18
Linn säger:

Wow. Tänk vad mycket man inte vet. Suck

2010-01-30 | 14:16:50
Bloggadress: http://imunwritten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback