The Men Who Stare At Goats



Jag hade läst ett par recensioner om denna fantastiskt döpta film utan att egentligen riktigt haja vad den handlar om. Jag visste bara att jag kunde förvänta mig Ewan, Clooney, Irak och lite getter.

Det är en vrickad berättelse om en journalist(Ewan) som blandas in i en väldigt säregen situation då han träffar på den gamle militären Lyn(Clooney). Lyn tar med sig journalisten rätt ut i ökenland för ett uppdrag som inte någon av dem egentligen begriper, man kan väl säga att de styrs utav en speciell psykisk förmåga som Lyn besitter. Jag vet inte riktigt vad manusförfattarna tänkte, och jag vet inte riktigt vad skådespelarna tänkte som antog sig uppdraget, men jag är glad i hågen att den här filmen fick bli verklighet. Den är helt enkelt allt vad beskrivningen för jävla skön innefattar.

Dels är det snyggt filmat och bra upplägg, och dels har skådespelarna en fin kemi. Det är ingen kärlekhistoria inblandad, allting har inte någon förklaring, den är oförutsägbar och vill man se en djup mening i den skulle det kunna gå, vill man inte det så går det lika bra. Den här filmens konstiga handling genomförs med en enkelhet.

Och titeln?
Att stirra på en get för länge kan få oanade konsekvenser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback