En timme i månaden


Från en svältperiod i Indien.

Varje månad så dras en summa ifrån mitt konto. Jag tror det ligger på ungefär 400 kronor just nu. Det här är pengar jag aldrig ens anser har varit mina. De är hela tiden menade till någonting annat, någonting större och viktigare än mig.

Varje månad ger jag pengar till olika välgörenhetsorganisationer. Unicef får pengar att bekämpa fattigdomen med, Greenpeace att kämpa för miljön med, Amnesty får till sin kamp för mänskliga rättigheter, Webaid får till deras varierade månadsprojekt för både natur, människa och djur.

Jag ser det såhär. Fyra timmar av de som jag jobbar varje månad är helt enkelt frivilligarbete, mitt bidrag till en mer rättvis värld. Det förbigår fortfarande mitt förstånd hur vem som helst som faktiskt har ett jobb kan anse sig behöva hela månadslönen. Om man inte lider av fattigdom eller skulder så kan man undvara hundra kronor. Man kan låta bil att unna sig några lattes, juice till frukosten någon vecka, glass till fredagskvällen. Vad än man nu brukar lägga sina extrapengar på så kan man faktiskt avvara åtminstone en liten del.

För tro mig, allesammans, bidrag gör skillnad. Och för er som räds att hela summan inte går till ändamålet så lovar jag att den delen som faktiskt gör det hjälper bra mycket mer än inga pengar alls hade gjort.


Ni kan offra en arbetstimme i månaden.
Vi delar trots allt den här jorden tillsammans.


Kommentarer
Anders säger:

Så jävla word på den Annika :P Det är ju det här mitt jobb går ut på, att få folk att inse att ALLA har råd att lägga undan en hundring i månaden, om man inte lever på existensminimum eller liknande. Nu har inte jag satt in mig tillräckligt mycket än i någon organisation och fått tummen ur arslet och börjat bidra, men det är bara en tidsfråga för mig :P

2009-08-27 | 13:07:50
Bloggadress: http://indianbyn.blogg.se/
Isabella säger:

Word up! det är bortom mig hur fan man kan resonera för att inte skänka pengar till välgörande ändamål.

2009-08-27 | 20:47:13
Bloggadress: http://ohsostylish.blogg.se/
Linn säger:

så sant min vän! så sant! :)

2009-08-27 | 23:55:10
Bloggadress: http://imunwritten.blogg.se/
carro säger:

Du är världens underbaraste människa brush, påminns varje dag varför du är min bästa vän. tänker också avvara ett par 100 i månaden nu, trots att jag INTE har nåt jobb utan lever på studiebidrag :)

2009-08-28 | 09:56:29
Bloggadress: http://carroolajn.blogg.se/
Annika säger:

Anders: Älskar att du jobbar med sånt:D haha tycker du är lite rolig som inte tycker att du satt in dig i någon.. du vet vårt projektarbete?:D fast du kanske vill satsa på nått annat:)



Bella: I know, no excuses!



Linn: du vet ju vad jag pratar om om någon, underbart:)



Brush: vad jag blev megaglad av din kommentar. helt underbart ju!

2009-08-28 | 14:47:14
Bloggadress: http://nobigfish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback